The road trip part 3; North Island New Zealand - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Gerard & Erica Oever - WaarBenJij.nu The road trip part 3; North Island New Zealand - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Gerard & Erica Oever - WaarBenJij.nu

The road trip part 3; North Island New Zealand

Door: Erica

Blijf op de hoogte en volg Gerard & Erica

15 Februari 2010 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Kai ora! Dit keer een bericht vanuit Christchurch. We zijn hier zondag aangekomen bij de familie maar we zullen onze belevingen van het noordereiland met jullie delen.

Het duiken was zoals jullie konden lezen erg leuk. En het was prachtig weer in Coromandel dus besloten we de volgende dag scootertjes te huren. Gerda wilde graag de langzaamste scooter dus die was al snel uit het zicht ;). De tocht was geweldig en we zijn op veel plekjes gestopt, ook zie je hier veel standbeelden van capt. Cook. Na de wilde tocht zijn we met de ferrie overgestoken naar Whitianga, daar konden we bij een grote supermarkt boodschapjes doen. 's avonds zijn we heel vroeg ons bedje ingedoken want de volgende dag hadden we een strak programma.

Om 6 uur moesten we opstaan en om half 7 gingen we rijden. We waren de eersten die aankwamen op de parkeerplaats bij de Cathedral Cove. En het was nog een wandeltocht van 40 min om er te komen. Na flink doorstappen kwamen we dan aan en we werden goed beloond voor de moeite (en het vroege opstaan ;)). Met het ochtendrood waren we op deze geweldige plek met niemand behalve wij!! Natuurlijk wilden we de hordes toeristen vermijden die met busladingen vol aankomen en je uitzicht versperren, en dat was ons gelukt ook!! We hebben lekker genoten van de rust en zijn daarna weer omhoog geklommen. En je raad het al, het werd drukker en drukker en het was nog geen 9 uur, maar de parkeerplaats stond al zo goed als vol. We zijn daarna meteen doorgereden naar Hot water beach want daar was het nu eb en dus konden we .... Een kuiltje graven ;). Natuurlijk zijn we zo stom niet en hebben we gewoon een kuiltje ingepikt en lekker even onze pootjes gebaad. Heerlijk warm water maar op sommige plekken was het toch wel heel heet en zijn onze teentjes een beetje verbrand. Toch is het verbazingwekkend hoe de toeristen zich hier als een stelletje Duitsers op het Kattukse strand gedragen.  Maar wij hebben ons prima vermaakt in een lokaal shopje met maori kunst en hebben lekker een bakje gedaan. Vandaag was een drukke dag en volgens het schema moesten we nog 250 km rijden naar Ohope Beach (Bay of Plenty). En het zat niet helemaal mee want er zaten constant slakken voor ons die we niet in konden halen vanwege de bochten... Ook moesten we nog een bekeuring betalen...

Dat zijn we de vorige keer helemaal vergeten te vertellen. Maar je raad het al ; Gerard heeft een bekeuring!@ (al zijn 2e in NZ). Om het even duidelijk te maken: in Nieuw Zeeland is de max snelheid 100 km per uur. En dat is een heerlijk tempo, vooral in de bergen. Het probleem is alleen dat niet iedereen die snelheid haalt. Over het algemeen halen zelfs vrachtwagens met ladingen vol bomen deze topsnelheid, maar campers met toeristen (of ouwe lullen ;)) halen dit bij lange na niet. Het gevolg: je rijd soms bijna een uur lang achter zo'n langzame drol (terwijl je nog 300km moet!!). Gelukkig hebben ze daar in dit land wat op gevonden: de passing lanes. Vaak kom je op een rechte lange baan en kun je ze dan eindelijk inhalen! En dat wil je natuurlijk niet mislopen! In zo'n situatie zaten wij dus en Gerard wilde de camper snel voorbij gaan. Toen we ze eindelijk konden passeren ging de sukkel naast ons dus ook ineens zijn tempo omhoog gooien en reden wij zo'n 120 km pu. Op dat moment gingen we ook 'toevallig' van een heuvel af en (zoals jullie weten) is 120 zo hard nog niet. Op dat moment begonnen er sirenes achter ons te loeien en werden we verzocht naar de kant van de weg te gaan. Gerard begreep het niet helemaal want dit was een hardstilke gevaarlijk punt om te stoppen (en in nl wijst de politie aan waar je moet stoppen), maar al snel waandden we ons de berm in. De schade: $120 (€60). Dat was dus een tegenvallertje!

Maar goed, terug met waar we gebleven waren. Eenmaal op de camping aangekomen hebben we lekker gezwommen en savonds hebben we heerlijke red snapper gegeten die Dirk en Jan gevangen hadden. De dag daarna zijn we met alle 3 de wagens door een hele mooie pass naar Gisborne gereden. Daar hebben we heerlijk genoten. Dirk was er al snel met een mountainbke vandoor en wij zij gaan surfen!! Jan en Geer vonden het helemaal fantastish die hoge golven en ook eer heeft nog even op de plank gestaan.

Ook de volgende dag was de planning weer strak; 5:30 uit bed! Voor Gerda was het toch wel een beetje te vroeg ;) en (niet geheel volgens schema) vertrokken we dan om 6:45 naar Rotorua. Het was een avontuurlijke rit van 340 km langs de kust, door een national park en over een onverharde weg van 100km. Het uitzicht was spectaculair. Alleen kregen we halverwege de grindweg problemen. De auto gleed een beetje en we hoorden vaag een raar geluid maar door de spetterende kiezels hoorden we het niet duidelijk. En toen we even over een glad wegdek reden begon het op te vallen; een heel vreemd geluid. Geer gooide dus meteen de auto aan de kant van de weg om te kijken wat het probleem was. En wat bleek; de band was totally blown up! (zie fotos). Gelukkig hadden we hier al wat ervaring mee en hadden we er zo een nieuwe band opgezet. Vlak voor Rotorua zijn we naar een hot water spring geweest. Midden in de natuur en geen toerist te bekennen (alleen een paar backpackers die ook zo slim waren om in de lonely planet te kijken ;)). Het water was 40•C en het was heerlijk ontspannen!!! Daarna zijn we doorgereden naar de camping waar we 2 nachtjes bleven. Ook hier was het heerlijk en konden we smorgens en savonds de spa ingaan. Rotorua is een heel vulkanisch gebied en dus ruik je consant een zwavel lucht. We zijn dan ook de volgende dag de prachtige omgeving gaan verkennen. De meren hebben verschillende kleuren (groen en blauw) en er zijn vulkanen die zon 150 jaar geleden nog zijn uigebarsten. Het stadje zelf is ook erg gezllig met leuke winkeltjes en (heel toegallg) kwamen we weer een bekende tegen ; Patricia waarmee we gewerkt hebben!! Eind van de middag zijn we met zn 4en met de gondola omhoog gegaan en hebben we gerodeld. We vermaakten ons als kinderen (vooral Kees en Gerda). Daarna waren we lekker hongerig en hebben we ons volgegeten met pork ribs. Heerlijk! Zaterdag gingen onze wegen weer scheiden, kees en Gerda moesten naar Tauranga en wij naar Auckland. Via Raglan (surfstrand) zijn we doorgereden naar de big city. Hier hadden we ons laatste nahtje op het noordereiland. En de volgende morgen moesten we de auto weer uitpakken. Helaas regende het maar we kwamen op tijd op het vliegveld aan. Van Auckland zijn we doorgevlogen naar Christchurch maar daarover vertellen we de volgende keer meer!!

Hopelijk hebben we jullie niet al te jaloers gemaakt ;) en sneeuwt het niet heel hard bij jullie ;) maar jullie mogen altijd bij ons op bezoek komen ;).
We hopen weer van jullie te horen want we zijn heel blij met de reacties!!

Liefs geer&eer

Www.picasaweb.google.com/eerengeer

En zoals beloofd reacties van Dirk en Jan:

Dirk; ''we hebben het geweldig naar ons zin en alles verloopt zoals we willen. Dit is de mooiste vakantie die ik ooit heb gehad. Een echte aanrader voor de mensen thuis!!!'

Jan; 'heb het super naar mn zin maar mis jullie wel een beetje. Niet dat het zo heel dinges is maar dat was het wel zon beetje. '

Dirk: 'ik mis de sportschool en mn gewichtjes.

Kees: 'maar je sport hier genoeg. Die dirk is helemaak gek. Dan til je jan toch op. '

Jan; 'ik mis mn snorkels en Meike. En het koude weer. Ik mis mn sjaal en winterjas.'

Dirk; 'ik vind het jammer dat ik geen sneeuwpoppen kan maken'

Gerda; 'Ik mis helemaal niets uit Holland vind het hier geweldig. We zijn aan ons 3e en laatste gedeelte van de vakantie bezig. Slapen in een echt bed en gezellig met de fam. We hebben een auto gehuurd en gaan morgen naar de westkust. En van het weekend naar Akaroa.'

Kees; 'ik mis het ritje om kwart voor 6 op tomos en voor de rest mis ik helemaal niks. '

En natuurlijk de groetjes van Marjo & Jeff

• 15 Februari 2010 - 11:52

Frank En Fia:

Hoi Geer en Eer,

Wat blijft het leuk om jullie belevenissen te lezen,en wat zijn jullie bruin zeg!Hier wil de winter nog niet weggaan,en we verlangen allemaal naar een beetje lente!Geniet maar lekker van jullie reis en de groetjes vanuit een koud Nederland.

• 15 Februari 2010 - 20:47

Piet En Carla:

Hallo allebei,
    Een beetje laat maar nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag Gerard. Jullie reisverslag is telkens weer leuk om te lezen. We zijn best wel een beetje jaloers dat jullie zulk heerlijk weer hebben, hier is het nog steeds erg koud. Nog een fijne tijd samen met je ouders. Groetjes Piet en Carla

• 15 Februari 2010 - 21:53

Krijna En Dick:

zo Dirkje ik heb alles gelezen en de foto,s gezien jullie vermaken je allemaal prima Erika kan er wel een boek van schrijven houden jullie ook een dagboekje bij leuk voor later , je vader had nog een mailtje gestuurt naar Arend.groetjes van ons allen, geniet er lekker van liefs van je ma en pa .doei xx

• 17 Februari 2010 - 10:21

Veelbruinerdangeer:

Wat een super avontuur gasten heerlijk lekker doen waar je zin in heb ik leg helaas in het ziekenhuis :S heb ontlasting in me darmen maar genoeg over mij!! Schitterend joh die foto's sommige plekjes herken ik gewoon nog omdat wij daar ook zijn geweest natuurlijk prachtig jullie vermaken jullie je wel dat geloof ik wel de tijd zal wel vliegen en voor dat je het weet ga je weer naar huis dus HAVE FUN xxxx len en san

• 20 Februari 2010 - 17:22

PaDick:

Hoi GeerenEer en de rest,

we hadden al het nodige gehoord toen we Erica vorige week aan de lijn hadden, maar het is toch ook mooi om het weer te lezen. Dat van die bekeuring, dat is nieuw! Irritant, maar het beurt. We hebben jullie kaart uit Rotorua ontvangen, bedankt, heel leuk!! Er is best wel wat nieuws te melden uit Nederland. Allereerst, en dat vindt pa Kees vast heel fijn: niet alleen banken (DSB een paar maanden geleden) vallen om tijdens jullie afwezigheid, maar nu ook het kabinet. Balkenende is bij de koningin op de thee geweest om te melden dat de PVDA ministers uit het kabinet zijn gestapt. Die wilden dat we niet langer in Uruzgan blijven, en CDA/CU ministers wilden daar wel over nadenken (maar die zijn ook dan ook een stuk wijzer :-). Jullie missen de gemeenteraadverkiezingen, maar dikke kans dat jullie al heel snel een nieuwe regering mogen helpen kiezen. Ga al vast maar nadenken. Misschien is de PVV een goed idee, dan kunnen die gaan regeren en wordt het na twee weken regeren al duidelijk dat dat gebakken lucht is. Nou, tot zover mijn politieke commentaar. Nog meer nieuws: er ligt geen sneeuw meer, en vandaag scheen de zon. Het is wel bar koud. Veel voetbalwedstrijden waren afgelast, ook die van QB en KW. Maar RBB speelde wel, en won, de concurrent Capelle verloor, dus nog maar één verliespunt verschil!!
    Nou, Ruth komt net thuis van AH, we gaan eten. Het allerbeste verder,
    de groeten, ook van je moeder en Ruth,
    je vader.

• 21 Februari 2010 - 16:22

Pumpkin:

hello,
    hier een berichtje vanuit de ebstroom op een typische zondagmiddag, grijs, regen en kou en geen reet te doen.
    ik heb jullie kaart ontvangen erg leuk! volgens mij zijn wij daar toen ook geweest.
    gisteren zijn we naar tante hurm geweest ar,lies ik en huig hebben de fam. vd oever even vertegenwoordigd, en wat kregen we gelijk te horen:....dat ze kneel erg misten vooral ome koos miste hem erg haha.
    ik zal huig ff aansporen dat ie weer een grandioos stukje schrijft..
    het gaat jullie goed..
    oohja ps: geer het is leuk dat lange haar, maar het wordt nu toch wel erg lang ze hebben vast wel een kapper in nz, die vast wel een stukje eraf kan halen even een wijze les van je zusje.
    en..ik heb me telefoonrekening gehad..daarvan heb ik geleerd dat ik niet veel maar ga smsen naar jullie haha.
    ach geld moet rollen.
    groetjes xxx anja

• 24 Februari 2010 - 10:09

Keesgerda En Oma:

hello new zealand

Wij hebben het eerste gedeelte van de vliegreis er op zitten nu nog de volgende 13 uur pffff.

maar het is de moeite waard.Jullie nog een leuke tijd gewenst in akaroa heeerlijk.

Onze laatste dagen waren er ook super.

We gaan nu een bakje doen en ik bel wel via skype naar jullie (vanuit het koude holland)

groetjes uit singap0re

• 25 Februari 2010 - 10:20

De Oevers:

Zo levensgenieters, een grijs bericht uit een regenachtig Kattuk. Heb ik vakantie regent het dus sneeuw in de vorm van water. Gerda straks niet meer uitslapen maar vroeg uit de veren vogeltjes kijken of een stukje brommeren. Geweldig hoor wat julie allemaal gedaan en gezien hebben deze ervaring neemt niemand je af, geniet ervan want wij willen alle verhalen horen wanneer jullie van plan zijn thuis te komen in 2011 of 2012. Mensen de groeten aan iedereen en tot horens.

• 26 Februari 2010 - 11:48

Ouwe Neel Of Loe:

Zo, stinkers
    Wij hebben plaats gemaakt voor jullie in Akaroa.Jullie bedje is gespreid dankzij de den Hollander,s en Cook,s
    Er is wel een watercooker te kort,hoe dat komt horen jullie vast wel van capt.Jeff Cook.
    Geniet met volle teugen daar in Akaroa.Wij zijn vreselijk jaloers op jullie maar ook dankbaar dat we daar hebben mogen genieten.En Geer,vurfsu en zettur un kattukse kleur op .

Groetjes aan allemaal.
    het is hier nu droog maar er komt een bos regen aan.De strand tenten staan al!!!!en gaan 1 maart open!!
    JOEPIE en toedeledokie