The Cook Islands - Reisverslag uit Avarua, Cook Eilanden van Gerard & Erica Oever - WaarBenJij.nu The Cook Islands - Reisverslag uit Avarua, Cook Eilanden van Gerard & Erica Oever - WaarBenJij.nu

The Cook Islands

Door: Erica

Blijf op de hoogte en volg Gerard & Erica

16 April 2010 | Cook Eilanden, Avarua

Op woensdag 31 maart ging er een nieuw avontuur beginnen. Met Air New Zealand vlogen we van Auckland naar Rarotonga -het hoofdeiland van de Cook Islands- en daar kwamen we een dag eerder (30 maart) aan. Tussen Nieuw Zeeland en de Polynesische eilanden ligt precies de datumgrens.  Dus waar in Nieuw Zeeland de dag altijd begint, eindigt het hier. Tijdens de vlucht hadden we behoorlijk last van turbulentie en de beelden van 'Lost' begonnen zich in ons hoofd af te spelen.  Maar gelukkig zagen we na 4 uur vliegen het tropische eiland - met groene bergen en een helderblauwe lagoon eromheen - voor ons liggen. De vakantie kon beginnen!!

Na aankomst werden we opgepikt en meteen naar ons 1e hostel gebracht. Helaas was alles bij het strand al vol en dus zaten we op de hillside. Helaas zat juist hier al het ongedierte -Gerard heeft tot 3 x toe een reuzenduizendpoot op onze kamer vermoord- maar we hadden wel een grote kamer en aardige huisgenootjes (een Duitse jongen die zo mee kon doen aan expeditie Robinson en een half polynesisch/ half Schotse vrouw die hier zat vanwege de bruiloft van haar vriendin).

Het was al donker toen we onze spullen hadden uitgepakt (7uur !), maar we wilden toch even de zee zien. Gelukkig was het volle maan, maar we waren erg benieuwd hoe het er bij daglicht uit zou zien! De volgende morgen gingen we er dus vroeg uit en bij het strand aangekomen keken we onze ogen uit. Zulk blauw water hadden we nog nooit gezien (behalve dan op foto's). In de verte zag je de hoge golven bij het rif omslaan. En hier op Muri beach lagen ook nog 4 eilandjes in de lagoon, echt een plaatje dus!

We hebben op dit strand dus lekker veel gesnorkeld, gezwommen en in de zon gelegen. De lagoon was bij laag water ook helemaal niet diep, dus je kon zo naar een van de eilandjes lopen (wel oppassen dat je niet in de zeekomkommers staat!). De tweede dag begon het weer om te slaan en hadden we 3 dagen last van tropische regenbuien. Sindsdien heeft de zon alleen nog maar geschenen ;)! Voor het weekend hadden we een scooter gehuurd en dat was heerlijk! Het eiland is 32 km in omtrek en dus konden we makkelijk een rondje eiland doen in 1 dag. Helaas waren alle grote supermarkten het weekend gesloten (vanwege pasen) en dus moesten we de eerste week leven van bonen in tomatensaus uit blik met aardappelen (het enige dat ze in de kleine winkeltjes verkochten). We zijn naar de markt geweest en hebben een kerkdienst bijgewoond, waar iedereen helemaal in het wit gekleed was.

In de lagoon zijn een aantal plekken waar heel veel koraal is en waar je dus goed kunt snorkelen. We hadden daarom een kajak gehuurd en zijn naar de 'Fruits of Rarotonga' gepeddeld. Het was echt heel helder en prachtig onder water met gekleurde vissen en soms een grote rog.

Het snorkelen is hier al geweldig - maar natuurlijk is er niets zo gaaf als duiken. Een tijdje later zijn we dan ook met een duiktripje meegeweest naar het rif. Tijdens de 1e duik gingen we 30 meter diep. Erg mooi, met veel koraal en een wand die tot 4km de diepte in loopt. De 2e duik was nog spectaculairder. Onze gids had ons al gewezen op een hele tamme vis die hier leefde - en ja hoor zodra we onder water waren kwam hij naar ons toe (hele grote triggerfish). Een heel groepje vissen bleef constant achter ons aanzwemmen. En toen ineens zagen we ze : 2 whitetip reefsharks op de bodem, zo'n 4 meter onder ons!!! We hadden natuurlijk al eerder haaien gezien maar nog nooit van zo dichtbij. Het was best angstaanjagend toen 1 van de haaien uit zijn hol kwam en een rondje om ons heen begon te zwemmen. Volgens mij dachten we op dat moment allemaal hetzelfde (hij komt op mij af!!). Gelukkig was het nog geen etenstijd voor de haai en was hij denk alleen een beetje nieuwsgierig :P

Na 9 nachtjes zijn we verkast naar de westkant van het eiland. De ideale plek voor mooie zonsondergangen!! We hadden erg veel geluk want we hadden geboekt voor een 2persoonskamer met gedeelde facaliteiten maar de man was zo aardig om ons te upgraden naar een mooie bungalow met eigen badkamer en keukentje! Dat was nog eens luxe ;) er hing hier ook een erg gezellige sfeer; backpackers van alle leeftijden en uit alle windrichtingen verbleven hier.

Ook hebben we voor de hele week een scootertje gehuurd zodat we alle mooie snorkelplekjes konden bezoeken. Om hier scooter te mogen rijden moet je een speciaal rijbewijs van de Cook Eilanden hebben en daarvoor moesten we naar het politiebureau. Wat een gedoe was dat! Eerst moesten we drie kwartier in de rij staan en als je eenmaal aan de beurt was moest je weer een half uur wachten voordat je kon beginnen aan de praktische test! Daarvoor moest je laten zien dat je door een paar pionnetjes heen kon rijden, echt een grap! Gelukkig was ik geslaagd voor de test en kreeg ik (na nog een half uur in de rij staan) dan eindelijk het felbegeerde pasje voor $25!

De avonden op Rarotonga zijn ook erg bijzonder. Het wordt al vroeg donker, rond 18:30 gaat de zon onder en dan komen de mooie sterren tevoorschijn (en de muggen). Op vrijdagavond wordt er gefeest en dat is ook erg gezellig. Ook zijn we naar een island night geweest waar mooie mannen en vrouwen met veren op hun hoofd hun heupen bewegen op het ritme van de trommels, geweldig!

Tja en naast al het geluier op het strand zijn we ook nog heel actief bezig geweest. We hebben de Raemaru track gelopen: een wandeling van zo'n 3 uur waarbij we een plateau van 350 meter hoog hebben bereikt. Op de kaart stond aangegeven dat een gids bij deze klim aanbevolen werd. Maar na al onze wandelervaringen waren we ervan overtuigd dat we het alleen aankonden! Dus daar gingen Geer op zn slippers ;) en Eer op dr sandalen haha. Het was een hele zware klim omhoog door de jungle en het zweet druppelde van onze gezichten. Toen kwamen we aan bij een stijle rotswand. Een ouder Duits stel stond bovenaan en zij riepen dat het wel te doen was. Wat zij kunnen, kunnen wij ook dachten we! En daar gingen we dan; klimmend en klauterend en onszelf omhooghijsend met touwen. De kaart had toch gelijk gehad met 'top is difficult'! Maar doorzetters als we zijn hebben we toch de top bereikt en werd onze moeite beloond met een geweldig uitzicht over het hele eiland! Daar doe je het voor toch ;)

Ja en dat was alweer het avontuur op Rarotonga. De tijd lijkt steeds sneller te vliegen en over 3 weken komen we alweer thuis! Op zondag 9 mei landen we om 18:15 op Schiphol (BA0440 vanuit Londen). Morgen avond vliegen we naar LA en dan gaan we in California eens even de boel verkennen!

De groetjes en tot snel allemaal! En we zullen zo snel mogelijk de foto's proberen te plaatsen (internet is hier niet al te best)!!

• 16 April 2010 - 22:18

PaDick:

Hoi Eer en Geer, gelukkig weer een teken van leven, de verbinding met Rarotonga is niet best. Jullie verhalen klinken nog steeds te mooi om waar te zijn! Dat met die haaien vind ik als vader natuurlijk maar zozo. Goed dat jullie dit weekend niet naar huis komen, het zou niet kunnen. Het hele luchtruim boven Europa is zo'n beetje gesloten ivm een grote wolk van as door een vulkaanuitbarsting in Ijsland. Daar vliegen vliegtuigen niet doorheen. De troep waait allemaal deze kant op. Het is gewoon stil, nu je geen vliegtuigen meer ziet of hoort. Het duurt al vanaf gistermiddag, en het duurt in elk geval tot morgenochtend 06.00u, maar het zou nog wel eens veel langer kunnen worden. Op 9 mei moet het wel weg zijn.

Geer, even over voetbal: de bekerfinale A-F wordt verdeeld over twee wedstrijden, 25 april en 6 mei. Eén wedstrijd in de Kuip zou ontaarden in een soort oorlog en zou teveel politie kosten... Dat komt op Rarotonga vast niet voor! En Ajax staat nog op 1 punt van Twente, nog twee wedstrijden te gaan!! Jouw cluppie AZ doet het beter dan verwacht, en staat nu 5e. Het lijkt er op dat RBB volgend jaar geen derbies meer heeft, ze zullen naar de topklasse gaan, QB en KW blijven achter....
    Hier gaat verder alles goed, Ruth gaat volgende week examen doen en heeft een heel leuke stageplek bij Ton Westen, Sammie is in goede conditie (maar wel slechtziend), en met je moeder gaat het ook heel goed. Nou, dat was het weer, een goede reis naar LA, en we zien jullie volgende verhaal wel weer, en daarna kun je het ons weer persoonlijk vertellen!!! En dat vinden wij wel heel erg fijn!!

Hartelijke groet van je vader, ook namens je moeder.

• 17 April 2010 - 08:15

Anneke Ravensbergen:

Hey Geer & Eer,
    Wat een mooie verhalen telkens weer! Jullie maken veel mooie dingen mee, echt een supercoole ervaring en zo te lezen is het vooral genieten en nog eens genieten! Tijd vliegt wel voorbij zeg, jullie laatste maand is alweer ingegaan:(
    Blijf lekker genieten en mooie dingen beleven!
    Veel plezier met alles!

Liefs uit een gelukkig zonnig Nederland!

X

• 17 April 2010 - 09:52

Frank En Fia:

Hoi Geer en Eer,

Leuk om weer wat van jullie te horen.Best wel angstaanjagend om oog in oog met een haai te staan!Dit maak je hier in Nederland niet zo gauw mee.
    Wat gaat de tijd snel zeg,dat jullie over 3 weken alweer naar huis komen.Geniet nog maar van jullie laatste weken hoor!

groetjes van Frank en Fia

• 17 April 2010 - 18:23

Gerda:

he he,ben blij weer wat te horen van jullie,ik heb jullie steeds geprobeerd te bellen maar lukte echt niet.
    Zo te lezen hebben julie het weer prima naar je zin.
    Maar het gaat nu wel hard he,en voor ons wordt het nu ook spannend hoor!!!!!
    Ik zat donderdag bij de ar op zn balkon en hadden het er over hoe het zal zijn als jullie op schiphol aankomen.....

SPANNEND!!!!!!

nieuwtjes:ik zat vanmiddag in de ZON...op de plaats en hoorde een hoop getoeter en gejuich....,ben naar het zijraam gelopen en zageen bus met een hoop ...ORANJE... voorbij gaan.

Het drong eerst niet tot mij door maar hoorde van HUIG dat KW3,KAMPIOEN geworden is.

DUS GEFELICITEERD HOOR....HA HA....

JE VADER TYPT MORGEN NOG WEL

marjo maakte zich ook al zorgen omdat ze niets van jullie hoorden, zij heeft ook een slechte vlucht gehad naar australie.,

PS: oma ravensbergen is helemaal op de hoogte hoor van jullie trip...

En hoopt dat haar erica en GERALD, weer snel thuis komen....

onze jan(schie),woont nu in haarlemen heeft het prima naar zn zin (volgens moeder poes)...

ps: je vader komt nu met zn verhaal,morgen gaan we bij ome koos en maya een bakje doen...

EN IK WORDT STEEDS MAAR ZENUWACHTIGER OP JULLIE THUISKOMST.......SPANNEND.......

Maar geniet van AMERIKA...,ook dat is nog een droom van mij...

groetjes van GERDA...
    Hier nog effe Nelis:
    Na het verhaal van je moeder heb ik eigenlijk niks meer te melden.
    Behalve dat we vandaag ons zomerhuisje op strand gezet hebben.Nu nog een goeie zomer boten en stoelen, bbq,en andere zooi.
    Dan we zitten weer als vorsten op het Kattukse strand en dan mag van mij RBB of zelfs QB kampioen worden.De bus van kampioen KATTUK 3 is luid toeterend door de straat gekomen.Groetjes van Peet Boon.
    De rest vertel ik na 9 mei.
    toedeledokie van knelis

• 18 April 2010 - 06:51

Dirk Kneet:

Hallo Geer/Eer

Wat een avonturen weer! Vooral met die haaien. helemaal geweldig man! Nou..., hier gaat alles z'n gangetje. De afgelopen dagen hebben we hier prachtig weer gehad. Sommige dagen liep de temp op tot 17/18 graden. Alleen s'nachts is het nog wel koud. Ik heb verder niet zo heel veel te melden jongens. Jullie vermaken je nog prima.., en vooral de laatste weken van de reis nog even lekker genieten. Ooh ja Geer..., vergeet niet een T-shirt voor me te kopen in LA van gold gym!! of muscle beach!!!!! ha.. ha..

groetjes,liefs Dirk

• 18 April 2010 - 12:49

Toptrainer KW 3:

He Geer,
    Tot mijn spijt moet ik je meedelen dat we gisteren kampioen zijn geworden, maar dat weet je vast al. Ik heb het proberen tegen te houden, maar het ging niet. We hebben een topfeestje gehad, jammer dat jij er niet bij was.
    Ik zie dat jij het super hebt, geniet er nog van.

De beste trainer van de vv Katwijk!!!

• 18 April 2010 - 17:02

Marianne:

hey geer en eer,

die cook islands klinken als een fantastisch avontuur. ik wilde ook nog zwemmen met haaien, maar omdat ik geen slachtoffer vond om met me mee te gaan ben ik niet geweest! ben benieuwd naar jullie ervaring!
    ZO jullie zijn wel megafit na al die wandeltochten. denk dat jij me eruit gaat hardlopen in mei eer;-)
    Want jullie komen bijna alweer thuis joh!! niet leuk voor jullie maar wel gezellig voor ons :-) Of verlangen jullie stiekem een beetje naar huis?
    Veel plezier in LA, wat cool zeg ik ben echt jaloers!
    Hier alles goed, het weer wordt steeds beter en het hele weekend lekker op het terras gezeten bij het strand met de meiden.
    Nou ik ga even skypen met traverse! laat me weten als jij ook nog een keer kan!
    xxx mar

• 21 April 2010 - 19:47

Gerda:

Even een vraag,hebben jullie al een ander mob nr? ...laat dit ff weten!!

groetjes