Geer, Eer en de Beer - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Gerard & Erica Oever - WaarBenJij.nu Geer, Eer en de Beer - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Gerard & Erica Oever - WaarBenJij.nu

Geer, Eer en de Beer

Door: Erica

Blijf op de hoogte en volg Gerard & Erica

04 Mei 2010 | Verenigde Staten, San Francisco

Zoals we de vorige keer verteld hadden zijn we met een huurautootje gaan touren. De eerste bestemming was Yosemite national parc. Het park is zo'n 4 uur rijden en ligt ten oosten van San Francisco. Het was die dag prachtig mooi weer en alles zag er heel mooi uit met de lentebloemen en watervallen. Meteen bij aankomst in het park lag er een dik pak sneeuw. Maar gelukkig lag de camping in de vallei en hadden we daar geen last van sneeuw. We kwamen vrij laat aan en dus moesten de wandeltochten wachten tot de volgende dag. We moesten nu snel onze tent opzetten en eten voordat het donker zou worden. Gelukkig hadden we al onze campingspullen de hele reis meegsjouwd (lekker zwaar), want daar hadden we op dit primitieve plekje veel profijt van. Lekker een kant-en-klaar maaltijd opgewarmd en onszelf 's avonds warm gehouden bij het kampvuur, fantastisch! 's nachts begon het wel aardig koud te worden in de tent (5•C) en moest het luchtbed regelmatig opgepompt worden (ja hij was lek). Toen we de volgende dag wakker werden regende het en was het een heel stuk kouder geworden. Met de plu hebben we alle mooie plekjes in het park bezocht. We wilden een mooie wandeling maken naar een viewpoint in de bergen. Daar zouden volgens de lonely planet niet veel toeristen zijn. Toen we al een aardig eindje door het bos omhoog waren geklommen kwamen we 3 Amerikaanse mannen tegen. Ze vertelden dat ze zojuist - bij het viewpoint - zo ongeveer werden aangevallen door een bruine beer!! Toen we hen vroegen hoe ze aan de beer hadden weten te ontsnappen, vertelden ze dat ze hard met zn allen gingen schreeuwen. Even later lieten ze ons ook hun messen en pepperspray zien. 'You'd better be prepared for these bears.' Oeps dachten we, zijn die beren echt zo gevaarlijk? We wisten niet wat we moesten doen - gewoon doorlopen en wat mooie kiekjes maken van de beer - of toch maar terug gaan?? Omdat we eigenlijk niet zoveel afwisten van de beer, en behoorlijk bang waren gemaakt door de mannen hebben we toch maar voor het laatste gekozen. En dus, helaas geen foto van de beer!
Omdat de eerste wandeling werd afgelast zijn we maar een andere stevige wandeling gaan maken langs het mirror lake. De natuur hier is werkelijk geweldig! Helaas bleef het wel de hele dag regenen en dus moesten we met de plu boven het gasfornuisje koken en een kampvuurtje zat er ook niet echt in. De weersvoorspellingen voor deze nacht waren ook bar - de temperatuur zou tegen het vriespunt aan liggen! We zagen het echt niet zitten om onder deze omstandigheden in de tent te liggen en dus hebben we een nachtje in de auto geslapen.
Woensdag waren we dan van plan om door te rijden naar het Kings Canyon & Seqouia national parc. Maar omdat dit nog hoger lag, was de kans op sneeuw groot en konden de wegen afgesloten worden. We hebben het plan dus omgegooid en wilden nu naar Lake Tahoe gaan. Het was een behoorlijk eind rijden en toen we bij de eerste pass kwamen konden we omkeren, op deze weg waren sneeuwkettingen verplicht! We hebben nog een andere route geprobeert maar daar hadden we hetzelfde probleem -balen- . Nu moesten we dus weer ons plan omgooien. Het werd later en later en we wisten dus niet waar we heen moeten, dus zijn we maar richting San Francisco gaan rijden. Onderweg zijn we gestopt bij een motelletje en hadden we in ieder geval een warme nacht.
In de lonely planet (onze grote vriend) lazen we dat het gebied boven San Francisco ook wel erg mooi moest zijn. De laatste paar daagjes met de auto gingen we daar dus heen. We hebben gekampeerd bij een heel mooi en groot meer - met heel veel eekhoorntje- (geen beren). En om een beetje op te warmen van alle koude nachten zijn we naar de Orr hot springs geweest. Het was wel even vreemd met alle hippiefiguren en nudisten die daar rondliepen maar de heetwaterbronnen deden ons goed ;). We konden er zelfs overnachten met onze tent en de volgende morgen doken we dus meteen weee het bad in.
Na wat van het binnenland gezien te hebben zijn we weer naar de kust gereden, naar highway 1. Een erg mooie route! Onderweg hebben we nog een nachtje in een state parc geslapen - weer in de auto - . Dit was de laatste avond dat we lekker in het bos bij een kampvuurtje zaten.
 De laatste kampeerplek was wel de allermooiste; in een park tegenover San Francisco met uitzicht op de Golden Gate bridge en de stad! Je moest hier een speciale vergunning voor krijgen en er waren maar 3 plekjes! Wat een geluk hadden we! Waar het overdag nog krioelde van de toeristen die fotos wilden maken - was er 's avonds helemaal niemand meer. We hadden het allermooiste uitzicht op de stad en de brug vol met lichtjes!
De dag erna hebben we de auto ingeleverd en zijn weer teruggegaan naar hetzelfde hostel. Het kampeeravontuur is vanaf nu voorbij en dus hebben we alles bij de vuilnis gegooid! Vandaag zijn we naar Alcatraz geweest - het eiland waar ooit de grootste criminelen (Al Capone & Robert Straud) gevangen zaten! Het was heel indrukwekkend om hier rond te lopen. Het eiland ligt zo dicht bij de stad, en toch was het bijna onmogelijk om te ontsnappen (vanwege koude zee en harde stromingen). Toch is het ooit 3 slimme criminelen gelukt om met eetlepels een gat in hun cel te maken en te ontvluchten (niemand weet wat er verder met ze is gebeurd).
Gelukkig hebben wij wel van het eiland weten te ontsnappen en zijn we nu weer in de bewoonde wereld ;). Morgenchtend vliegen we naar The Big Apple!!! En nu is het echt aftellen.. Nog 5 dagen en dan zij we thuis!! We hebben er al helemaal zin in om jullie allemaal weer te zien!!
Www.picasaweb.google.com/eerengeer

• 05 Mei 2010 - 10:45

Anja:

Lieve Erica en Gerard,

Wat een avontuur weer
    jezou maar ineens oog in oog staan met een beer,wij kijken ook uit naar jullie terugkomst.
    Hopelijk is het luchtruim niet gesloten.
    Tot weerziens.

je moeder.

• 05 Mei 2010 - 11:11

PaDick:

Beste beer,

je woont daar echt mooi in het Yosemite National Parc. Jammer voor je dat die drie mannen zo lelijk tegen je deden en je er van af zag even met hen te 'spelen'. Je hebt nog een heel leuk stel uit Nederland gemist, die waren door die drie mannen voor je gewaarschuwd! Hun ouders, familie en vrienden zijn daar heel erg blij mee, want wij mensen spelen niet graag met beren. Het stel heet Erica en Gerard, en die zitten in de laatste week van hun wereldreis van acht maanden. Het is voor hun een fantastisch avontuur, waar ze beiden volop van genieten, dat is op de foto's wel heel duidelijk te zien. Ze komen zondagavond aan in Nederland. Als er tenminste geen beren op hun weg komen, en 'as en weder dienende' (een beetje verkeerde wind, en vulkaanas verhindert de terugvlucht). Het is wel een beetje raar land, Nederland. Een gek die de dodenherdenking verstoort en paniek veroorzaakt, met gewonden tot gevolg. Een ploeg uit Tukkerland dat voetbalkampioen wordt met een beetje saai, maar degelijk voetbal. Waar supporters niet meer voor een ploeg zijn, maar vooral tegen andere ploegen. Waar Wilders aan het wegzakken is en de VVD opkomt. Maar waar ook de zomer in aantocht is en velen reikhalzend uitzien naar de terugkomst van Eer en Geer!!

paDick

• 05 Mei 2010 - 18:11

Keesengerda:

he geereneer,

Het blijft tot het laatst toe spannend hoor!!!

Na gisteren een idiote dode herdenking te hebben gehad,het was verschrikkelijk om te zien hoe mensen in paniek over elkaar heen vielen en alle kanten uit vlogen(door 1 randdebiel veroorzaakt),ik was er flink van geschrokken.

We zijn vandaag 5 mei naar dorp geweest er stond zelfs een straaljager in de tuin van het gemeentehuis.

De optocht was leuk met een handje vol oude militairen en oude voertuigen,we hebben bij jannie op het terras gezeten en het weer werkte gelukkig ook goed mee......

Want het is weer verschrikkelijk koud geweest de laatste dagen we hebben zelfs ijsregen gehad....en helaas als jullie hopen thuis te komen is het weer ook niet van het beste.......helaas...

We hebben de kneet ook nog even gesproken en die vindt het ook weer super dat jullie weer thuis komen.

Dus eer je heb weer heerlijk in de natuurlijke hot water srings gezeten waarvan wij weten dat het niet heet genoeg kan zjn ha ha,maar waar ik van sta te kijken is dat het daar ook nog behoorlijk koud is.

Nou geer ik ga morgen je kamer soppen en je betje verschonen en dan zijn we er weer klaar voor.

Genoeg gezemel..ik kap,nog veel plezier in new york,en tot zondag....

groetjes uit de ebstroom....

• 05 Mei 2010 - 22:53

Geereneer:

Voordat we het vergeten, dit is de vlucht voor as zondag;

09/05/2010 BAO440 british airways
    Londen - Amsterdam
    16:00 - 18:15

hopelijk is de aswolk tegen die tijd weggewaaid! En dan mogen we onze voetjes weer neerzetten op de bodem van die gekke lage landen waar vanalles gebeurd ;) nou ja het zal hopelijk veiliger zijn dan hier in New York City waar een Gekke Pakistanen de boel proberen te terroriseren.

We zijn in ieder geval net aangekomen in ons hostel in Brooklyn.. Het was een heel gedoe om de weg te vinden met de subway.. Maar we zijn er!!! Nu eerst even slapen en morgen the big city in!!

Xxx

• 06 Mei 2010 - 00:46

Addie En Bart:

Hey zuipers,

Zo te zien ook een mooi, spannend, primitief weekje achter de rug. Jammer van het weer. Wij hadden de eerste dag in Yosemite ook sneeuw en een koude nacht. De dag erop gelukkig mooi weer. Wij hebben bruine beer nr.66 gezien, haha. De laatste dagen hebben we de grand canyon, bryce en zion NP bezocht. Zekers de moeite waard.
    We zijn wel benieuwd naar jullie New York ervaring.
    Veel plezier nog de laatste dagen en we zien jullie met carnaval! :)

• 07 Mei 2010 - 19:13

Neel:

Hee GeerenEer,
    Het begon met maanden en nu zijn het uren voor jullie weer voet zetten op Nederlands koude bodem.Maar jullie zijn,na al de avonturen in verschillende landen met zon,wind,regen,sneeuw,
    berg,dal,lekke band,
    bush,baai,beer,kikker,
    kangeroe,vleermuis,
    zandvlieg,bloedzuiger,
    enge en lieve mensen,
    keesengerda,

• 07 Mei 2010 - 19:22

Neel:

zondag 9 mei praten we effe bij.
    fijne en voorspoedige vlucht.

groet van ebstroom