New York & de thuiskomst - Reisverslag uit Rijnsburg, Nederland van Gerard & Erica Oever - WaarBenJij.nu New York & de thuiskomst - Reisverslag uit Rijnsburg, Nederland van Gerard & Erica Oever - WaarBenJij.nu

New York & de thuiskomst

Door: Erica

Blijf op de hoogte en volg Gerard & Erica

17 Mei 2010 | Nederland, Rijnsburg

We zijn inmiddels al weer een week op Hollandse bodem, en dus is het (helaas) tijd voor het allerlaatste reisverslag.

De laatste bestemming van onze wereldreis was New York City, waar we 3 dagen hebben doorgebracht. Het was voor ons, na de relaxedheid op Rarotonga – en het kampeeravontuur in Californie, een behoorlijk overweldigende ervaring. Met de backpacks liepen we dan het JFK vliegveld af, op zoek naar ons laatste hostel. Na een uur waren we er dan ongeveer uit hoe het metrosysteem in elkaar zat. En na nog een (of misschien wel twee) uur in een overvolle metro hadden we onze bestemming dan eindelijk bereikt. Ons hostel stond ergens midden op een industrieterrein in Brooklyn en samen met 10 andere Duitsers (die waarschijnlijk op schoolreisje waren) sliepen we op een grote kamer, in een stapelbed.

We waren nog steeds erg blij met de oordopjes die we in Sydney al hadden aangeschaft, want als je een kamer met Duitsers deelt kun je die absoluut niet missen. Op de een of andere manier zijn ze altijd, en dan met name ’s nachts, sehr luidruchtig. Gelukkig hebben we toch heerlijk geslapen en de volgende morgen moesten we er al weer vroeg uit, want we konden van 6 tot 9 ontbijten (wat zijn dat voor tijden?). Daarna zijn we de dichtstbijzijnde subway ingegaan en stapten we uit in downtown Manhattan, locatie World Trade Center. Zodra we bovengronds waren, werden we geconfronteerd met de gebeurtenissen van 11 september. Waar ooit twee grote torens stonden, staan nu alleen nog maar hekken. Ground Zero is nu een grote bouwput en er wordt inmiddels gebouwd aan een nieuw WTC. 10 jaar na de aanslag is het in ieder geval nog steeds een indrukwekkende plek.

Natuurlijk mag bij een bezoek aan New York ook het vrijheidsbeeld niet ontbreken. Daarom zijn we met een grote boot naar de overkant gevaren en hadden we vanaf het dek heel mooi uitzicht op het beeld en op Ellis eiland. Geer vond het wel tegenvallen want hij had het vrijheidsbeeld veel groter verwacht. In ieder geval voldeed Times Square wel geheel aan onze verwachtingen; een gekkenhuis!! Overal om je heen mensen, reclameborden, neonlichten, taxi’s, politieagenten, straatverkopers, MacDonalds, Starbucks enz. Wow, het kan haast niet anders of dit is de drukste plek ter wereld! Heel erg gaaf, maar toch stiekem ook wel een klein beetje eng. Een week voor we er waren was er namelijk nog een mislukte terroristische (of toeristische) aanslag op deze plek.

Even verderop zijn we het Rockefeller gebouw ingegaan en konden we naar ‘The top of the Rock’. Met een soort futuristische lift (het leek wel Sjakie en de Chocoladefabriek) gingen we dan helemaal naar de top. Eenmaal op het dak van de wolkenkrabber hadden we een geweldig uitzicht over heel New York! Wat wel heel erg opviel was het Central Park, echt een enorm groot park temidden van alle hoge gebouwen.

De volgende dag was het wel erg lekker voorjaarsweer en besloten we aan alle drukte van de stad te ontsnappen en lekker Central Park in te duiken. Daar zijn we eigenlijk de hele middag gebleven en hebben we nog lekker in het zonnetje kunnen liggen. Het was wel een beetje een vreemde dag, want eigenlijk was dit de laatste dag van onze reis. En om de reis goed af te sluiten zijn we ’s avonds samen uit eten geweest in Times Square.

Zaterdag begon dan de terugreis, een reis die in totaal nog 18 uur zou duren. En daar kwam nog 2,5 uur bij om van ons hostel naar het JFK vliegveld te komen (misschien hadden we toch maar beter een taxi kunnen nemen). Echt vlekkeloos liep het allemaal niet. Meteen bij het inchecken bleek er al een probleem te zijn met onze tickets, we stonden niet in het systeem. Gelukkig waren er nog 2 stoelen vrij en konden we toch meevliegen naar Londen. We moesten alleen wel 3 uur op de startbaan wachten voordat we op konden stijgen. De vulkaan in Ijsland had alles een beetje ontregeld. Gelukkig was het geen probleem dat we 3 uur later in Londen aankwamen, want we hadden al rekening gehouden met vertragingen, en moesten alsnog 4 uur op Heathrow wachten. We waren maar al te blij dat de allerlaatste vlucht naar Amsterdam gewoon door kon gaan en we geen last hadden van stofwolken.

En vorige week zondag, 9 mei kwamen we dan aan op Schiphol. We werden daar groots ontvangen door familie en vrienden, een fantastische thuiskomst! Het was erg gezellig om iedereen na zo’n lange tijd weer te zien en te spreken! Nog wel een beetje last gehad van de jetlag, maar verder zijn we al aardig gewend aan het Nederlandse leventje. En wordt het nu natuurlijk tijd voor de volgende stap; een baan!

8 maanden zijn we weggeweest, het waren 8 geweldige maanden die we nooit zullen vergeten. Zoveel mooie plekken, zoveel andere culturen en zoveel verschillende ervaringen. We zijn blij dat alles zo goed is gegaan en daardoor konden we ook op en top van deze wereldreis genieten. We hopen ook dat jullie van de verhalen hebben genoten en we willen jullie allemaal heel erg bedanken voor alle reacties, daardoor waren we misschien zo ver van huis maar toch ook zo dichtbij.

Heel veel liefs van Geer & Eer
(en wie weet tot de volgende keer ;))

www.picasaweb.google.com/eerengeer

• 17 Mei 2010 - 17:39

Mariel:

Mooi gesproken Eer! Hoop dat je eerste stapavondje met ons weer goed is bevallen ;-)!

X

• 17 Mei 2010 - 19:19

Dirk Kneet:

Helemaal Top Eer!

Dit pakt niemand jullie meer af!! Inderdaad heel mooi gesproken en verwoord allemaal Eer! Ikzelf heb ook een hele leuke tijd gehad met jullie in NZ, al was het maar kort. Nu gaan we weer het normale leven in met weer andere uitdagingen in het verschiet!

xjes Dirk

• 17 Mei 2010 - 21:21

PaDIck:

Hoi Eer en Geer,
    het laatste hoofdstuk van jullie reis is geschreven! Het zit er allemaal op. We hebben het met veel plezier gevolgd. We zijn dankbaar dat jullie dit hebben kunnen doen en prachtige herinnering aan de reis bewaren. Maar ook dat jullie weer gezond en wel zijn teruggekeerd en in ons midden zijn!!
    paDick

• 18 Mei 2010 - 10:05

Addie En Bart:

Ook weer veilig op Nederlandse bodem. Blijft toch allemaal nog even wennen hier, al die afspraken enzo. Wij hebben nog steeds een beetje een jetlag, de eerste dagen alleen maar gefeest dus dan kom je er niet echt overheen. Morgen moeten we allebei al weer werken. Wat zullen we vaak terug denken aan alles.

xxx