The road trip part 4: South Island New Zealand  - Reisverslag uit Akaroa, Nieuw Zeeland van Gerard & Erica Oever - WaarBenJij.nu The road trip part 4: South Island New Zealand  - Reisverslag uit Akaroa, Nieuw Zeeland van Gerard & Erica Oever - WaarBenJij.nu

The road trip part 4: South Island New Zealand

Door: Erica

Blijf op de hoogte en volg Gerard & Erica

04 Maart 2010 | Nieuw Zeeland, Akaroa

Hallo!! We leven nog! Jullie kunnen gerust zijn want we  hebben de tsunami  overleefd ;) Het was allemaal erg spannend ....

Maar natuurlijk beginnen we weer met waar we gebleven waren. Twee weken geleden zijn we van het noordereiland (Auckland) naar het zuidereiland (Christchurch) gevlogen. Op het vliegveld kwamen we al snel Kees & Gerda, oma en tante Corrie en Marjo & Jeff tegen.  We hebben meteen onze huurauto opgepikt en dat was allemaal zo geregeld want dit was dezelfde auto als die we in het noorden hadden. Daarna zijn we doorgereden naar het huis van Marjo & Jeff en het was alsof we er gister nog geweest waren. Het was erg gezellig met zn allen en de volgende dag kwamen Dirk en Jan ook aan. We mochten twee nachtjes in het huis van Keith & Elisabeth slapen en dat is natuurlijk heerlijk als je al weken in een auto/tent slaapt (superdeluxe!!) We sliepen allemaal als een roos en waren de volgende dag weer helemaal fit. We zijn die dag meteen op zoek gegaan naar een autootje voor Kees & Gerda in de stad en hadden er gelukkig een gevonden want de meeste auto’s waren al verhuurd.’s Avonds hebben we heerlijk gegeten met zn allen en het uitzicht vanaf het balkon was super, de hele stad vol lichtjes. We hebben onze auto weer helemaal ingepakt want de volgende dag begon de tocht door het zuidereiland.  We moesten nu weer van iedereen afscheid nemen want Kees Gerda en oma zouden we pas in Nederland weer gaan zien.

We vertrokken die dag vroeg richting Queenstown. Het was prachtig mooi weer en we reden door fantastische landschappen. Overal bergen om ons heen die steeds hoger en ruiger werden. We stopten bij Lake Tekapo, een heel mooi meer met helder blauw water (zo blauw dat je ogen er pijn van doen). Jan en Dirk kwamen we tegen en die bleven hier een nachtje. Wij reden nog een stukje door naar Twizel en onderweg zagen we Mount Cook (hoogste berg van Nieuw Zeeland). We sliepen op een camping aan een meer, super dus. De volgende dag weer vroeg eruit en op naar Queenstown! Daar hadden we met Niels & Shirley en Dirk & Jan afgesproken. Ook dit was weer een geweldige rit door het Lord of the Rings landschap.

Op de camping zagen we Niels & Shirley weer, die we voor het laatst in Sydney hadden gezien. Ook de boevenbus kwam snel en we hebben met zn allen gezellig een biertje gedaan. 's avonds zijn we met zn 6-en de kroeg ingedoken en hebben we tot vroeg in de morgen gedanst :). Dit was sinds tijden weer een super gezellig stapavondje! Dirk en Jan wilden de volgende dag gaan skydiven maar dat kon helaas niet doorgaan vanwege de harde wind. Onze wegen gingen weer scheiden want Jan en Dirk reden door naar Dunedin en wij gingen met Niels & Shir naar de Milford Sounds.

Vanaf nu wilden we ook een beetje goedkoper aan gaan doen en dat betekende dus op gratis DOC campings slapen! We stonden al meteen op een schitterende plek met uitzicht op het gigantische fjordland. Veel luxe was er niet (geen stroom, drinkwater of warme douche) maar dit was de mooiste plek die je je maar kunt bedenken. En dat betekende je haar wassen in het meer ;) De volgende morgen zijn we doorgereden naar de Milford Sounds. Dit is een van de grootste topbestemmingen ter wereld, het vervelende is alleen dat er 7 meter regen per jaar valt. Daarom waren wij heel gelukkig dat het vandaag een stralende dag was. Onderweg kwamen we busladingen vol japanners tegen maar op de cruise was het gelukkig niet zo druk. De tocht door de fjorden was erg indrukwekkend. We zagen mooie watervallen, heel veel zeehondjes en ook hele grote dolfijnen! Deze dag behoort dus echt tot een van de hootepunten tijdens onze reis. Op de terugweg kwamen we zelfs een hele tunnel van ijs tegen (soort gletsjer) en ook waren er heel wat mooie uitzichtpunten. We reden weer door naar de dichtstbijzijnde DOC camping. We hadden al een mooi plekje voor ons 4en gereserveerd want we hadden daar eerder die dag ons tentje opgezet. Toen we aankwamen waren we minder blij want het stond helemaal vol met grote campers en ons mooie uitzicht was geruiineerd. Niels begon een beetje te klagen en omdat de duitsers zich toch wel een beetje schuldig begonnen te voelen gaven ze ons een halve doos bier. Dat had dus goed effect gehad ;). Savonds hebben we de biertjes lekker opgedronken  met nog een paar hollanders bij een warm kampvuur. Het werd hier savonds toch wel heel koud (7•).

De volgende dag hebben we in Te Anau met zn viertjes nog een bakje gedaan en toen moesten we ook van Niels en Shir weer (voor de 4e keer) afscheid nemen. Zij reden door naar het zuiden en wij moesten weer omhoog, naar Wanaka. Onderweg heeft geer zich nog lekker gewassen in het meer want ja een lekker douche heb je niet! Ook in Wanaka stonden we weer op een super mooi plekje met uitzicht op het meer en de bergen. Het was er wel erg rustig en dat maakte het wel spannend. Zeker snachts, want we lagen net in de auto te slapen en hoorden vreemde geluiden buiten. Even later hoorden we binnen iets in de tas ritselen. Natuurlijk wilden we weten wat het was en gingen we kijken met de zaklamp. En wat bleek; er zaten ratjes in de auto en die waren chips aan het eten, haha! Wat trouwens ook erg vervelend is in het westelijke deel van het zuidereiland zijn de sandfly's. Vooral met zonsop- en ondergang kunnen er zwermen om je heen vliegen. Het zijn net fruitvliegjes, zo klein, maar je kunt er beter niet door gestoken worden, want dan zit je onder de jeukende rode bulten.

We zijn de volgende dag door de Haast-Pass gereden en hebben in haast nog even op het strand gezeten. Geer had hier slechte herrineringen van 5 jaar geleden aan de sandfly's en ook nu zat hij meteen onder toen hij zn shirt even uit wilde doen.

We zijn snel doorgereden naar de gletsjers. We hadden 3 jaar geleden al een hiketocht gedaan op het ijs dus besloten nu alleen maar even te gaan kijken bij de Fox en Franz Josef glaciers. We hebben daar lekker gelunched; Op ons gasstelletje hebben we een paar pannenkoekjes gebakken (mmm). We overnachtten dit keer in Hokitika en hebben daar savonds nog even de glowwormgrot bezocht. Daarna zijn we doorgereden naar Arthurs Pass. Dit is het hoogstgelegen dorpje van Nieuw Zeeland en de weg door de pass is heel mooi. Onderweg nog even een lekker cappuccino'tje gedronken en zagen we dat de weersvoorpellingen voor ons erg mee zouden zitten (altijd fijn om te weten ;)) in Arthurs pass hebben we een kleine hike gedaan naar een waterval en daarna zijn we onze camping gaan zoeken. We zaten weer op een fantastische plek naast een rivier met een wijds uitzicht. Dan heb je echt het gevoel alsof je alleen op de wereld bent. Gelukkig stonden er een eindje verder nog wel 2 andere autos dus helemaal alleen waren we niet. Savonds hadden we weer erg veel last van sandflys dus we zijn vroeg ons bedje ingedoken. Gelukkig hadden we een dvd speler dus konden we gezellig een filmpje in de auto kijken. Net toen we wilden gaan slapen hoorden we een harde klap op het dak en leek het of er iemand hard aan het slaan was. Toen hoorden we het vuilnistasje tekeer gaan en waren we toch wel een beetje bang. Geer wilde gaan kijken wat het was, maar de dief was al verdwenen. We denken dat het een possum of kea (vogel) is geweest. De volgende morgen kwamen we erachter dat hij ook Eer dr schoen had meegenomen en een puinhoop had gemaakt van de vuilnis!! De schoen was nergens meer te vinden helaas..

We hadden wel even zin in wat ontspanning en zijn doorgereden naar Hanmer Springs. Daar zijn we naar de hot pools geweest (Eer's favoriet), erg lekker en natuurlijk gezond. Weer helemaal ontspannen waren we klaar voor het Abel Tasman park. We hebben daar een 2-daagse kayak tocht gedaan en overnacht op een camping in het park. Het was weer schitterend weer en we zijn op veel strandjes even gestopt. We hadden ons gasstelletje meegenomen dus konden we lekker noodles en soep maken. In de middag kwamen we op de camping aan. We hebben meteen onze tent opgezet en zijn daarna even op het strand gaan zitten in de Anchorage Bay en hebben nog een stuk gewandeld door het park. De volgende dag moesten we weer terug kayaken en gelukkig hadden we meewind want het was nog best wel een eindje! We zijn nog even bij split apple wezen kijken en na de heerlijke tocht zijn we savonds alvast richting Blenheim gereden. Dit keer besloten we maar even op een camping met stroom en douche te gaan staan.

Zaterdagmorgen hebben we in Blenheim een wijnproeverij gedaan, want de omgeving van Malborough staat bekend om zijn goede wijnen. We mochten 5 verschillende wijnen proeven en het was allemaal gratis! Natuurlijk hebben we daarna wel even een flesje gekocht. Nu was het tijd om richting Christchurch te rijden want de volgende dag moesten we de auto weer inleveren. Bij Kaikoura zagen we heel veel zeehondjes en deze nacht hebben we voor het laatst op een gratis camping geslapen.

Vaak hebben we op zulke campings geen bereik omdat je midden in een natuurpark zit. Daarom kregen we de volgende morgen toen we uit het park reden pas het smsje van Keith. We waren erg verbaasd over dit smsje; een tsunamia alarm voor Nieuw Zeeland en de eerste golf in Christchurch werd verwacht om 9uur!?? Het was half 8 toen we dit smsje lazen en we stonden hoog op een berg met uitzicht op de zee. Na wat research kwamen we erachter dat er een aardbeving in Chili was geweest en er een tsunami op weg was naar de pacific. Boven op de berg stonden we te twijfelen wat we moesten doen en hoe serieus dit was. Omdat we nog even de tijd hadden voor de eerste golf zou komen, besloten we snel door te rijden naar Akaroa. We moesten nog wel een eindje langs de kust rijden dus dat was best spannend! En op de radio werd gesproken van een 1 tot 3 meter hoge golf... in Akaroa zaten we gelukkig hoog en toen we daar aankwamen wisten Marjo & Jeff nog van niets (ze waren net van plan om te gaan waterskieen!). Vanaf het terras hebben we toegekeken en zagen we dat de zee snel terugtrok en daarna weer snel omhoogkwam. Dit gebeurde een aantal keer, het water daalde en steeg een paar meter. Maar gelukkig was het laagwater en daarom is er niets ernstigs gebeurd..

Dat was ons tsunamiavontuur ;) We zitten op dit moment in Akaroa waar we een maand verblijven. Geer is al begonnen met schuren en probeert het huis in een maand te schilderen. Niels & Shirley zijn er ook een paar daagjes, erg gezellig dus. Zij vliegen vrijdag weer naar Sydney en dan zullen we ze waarschijnlijk niet meer tegenkomen tijdens deze reis. Wij zijn in Akaroa tot 31 maart (vier dus ook mn verjaardag hier ;)) en dan vliegen we naar Rarotonga (Cook Islands). We hebben het in Nieuw Zeeland in ieder geval super naar ons zin en we hebben het ongelofelijk getroffen met het weer!

We hebben nu een vaste plek en dus eindelijk een adres;
7 Onuku Road, Akaroa, New Zealand.
En ons nr is; 064226877989
Ook zijn we op skype te vinden; ericavdvijver
En de fotos; www.picasaweb.google.com/eerengeer

We zijn benieuwd hoe het bij jullie is dus laat maar wat van je horen!

Ps 1. ansje veel succes vandaag met afrijden, je kan het!!!

Ps 2. Bedankt voor de lekkere wijn Kees & Ger, we hebben ervan genoten

Ps 3. Waar hebben jullie op gestemd??

Ps 4. Hoe koud is het?? Hier is het heerlijk zonnig, 28• en genieten we met een wijntje op het terras :(

• 04 Maart 2010 - 19:10

Keesengerda:

Hello Akaroa,ezen
    Na een week thuis zijn we nog steeds aan het afkicken.Kees hoopt dat het heel lang gaat duren.
    Lijkt net zachtjes wakker worden
    om daarna weer te gaan dromen over strandjes,bergjes en dalen.
    ps1:Ansje kan het maar helaas.
    ps2:PROOST, het is jullie gegund.
    ps3:Op een hele kleine local.Wilde voor Gerard ook stemmen.lukte niet.
    Paspoortkopie en ander gemiereneuk.
    ps4:Hier is het ook lekker zonnig,alleen 25* kouder.Geniet ook van wijntje,maar binnen aan de tafel.Het ga jullie goed en doe ze de groeten uit Kattuk

• 08 Maart 2010 - 17:28

Anja:

Beste Erica en Gerard,
    Wel weer spannende verhalen hoor.
    En dan die vogel die er met je schoen vandoorgegaan is.Heerlijk dat jullie zulk mooi weer hebben.
    Wij verlangen er ook naar.Het is hier nog behoorlijk koud,maar gelukkig wel af en toe een zonnetje.
    We kijken uit naar jullie terugkomst,geniet er nog lekker van en we spreken elkaar nog wel.
    Erica we bellen op je verjaardag.
    groetjes je vader en moeder.

• 08 Maart 2010 - 17:28

Anja:

Beste Erica en Gerard,
    Wel weer spannende verhalen hoor.
    Erica we bellen op je verjaardag.
    groetjes je vader en moeder.

• 08 Maart 2010 - 18:39

John En Jenny Eshof:

ha Gerard en Erica,
    Wij hebben jullie reisverslagen gevolgd, en het ziet er allemaal fantastisch uit.
    Wij vonden vooral de verhalen over Azie erg interessant, want we gaan over 3 weken naar Vietnam.
    De foto`s zijn ook echt geweldig,
    Geniet er nog maar lekker van
    Gr.

• 12 Maart 2010 - 10:13

Jet:

Hi eer en geer,

Wat grappig, jullie hebben echt precies dezelfde route op het zuidereiland als wij! Prachtig hè die westkust. Jammer van de zandvliegjes in Haast, want het is daar wel echt prachtig. Mooi regenwoud!

Veel plezier!
    X Jet

• 13 Maart 2010 - 13:54

Gerda:

he daar geluksvogels hier en berichtje van moeders,die als ik dit weer lees gewoon niet kan begrijpen dat ik er ook geweest ben.

ben maandag even hallo wezen zeggen bij jan schie,die het erg naar zijn zin gehad heeft maar ook weer blij is dat ie weer thuis is (bij zn maaike)

En zo langzamerhand hebben we ons hollandse leven weer (met nog de nodige kou)opgepikt.

Tante hurm met aanhang zijn ook weer terug uit het zonnige mexico hebben het erg naar hun zin gehad,zijn nu ook aan het afkicken(dat is het nadeel van vakantie).

heb ze geadviseerd volgende keer op eigen houtje naar azie te gaan (willen wel maar vinden dat toch wel eng)...

anja gaat het 1 april weer proberen(wat een datum)

het nieuws:Bos stapt uit de politiek,cohen bug v amsterdam wordt luisttrekker v de pvda.
    hans v mierlo is overleden (D 66)en grootste dwaas van nederland met zn waterstofperoxide hoofd genaamd WILDERS is ook nog eens raadslid in gemeente den haag ivm een grote hoeveelheid voorkeursstemmen(ik vind dit eng gaan worden)

Huig scheurt door het huis heeft haast moet voetballen tegen noordwijk en daarna een neut op het KW veld....
    krijg je niet een kleinbeetje heimwee????..

Nou 17 maart bel ik even ivm erica haar23e verjaardag en vrijdag gaan we het vieren in rijnsburg......

Arjan komt na de voetbal effe langs voor een kippetje...(ik ga je toch een beetje voorbereiden op de tijd die er weer aan zit te komen......ook weer leuk toch???? al zal het niet meevallen..) maaaaaar nu nog volop genieten!!!!!

ik kap ermee de groeten van Kees en Gerda.

• 14 Maart 2010 - 11:52

Jan De Poes:

hallo schatten hoest wij zijn al bijna weer een week terug in ons koude kikkerlandje mis jullie en het land heel erg maar er is ook een voordeel en dat is dat k weer lekker bij me meissie ben (het gaat onwijs goed)zo te horen hebben jullie weer heel veel meegemaakt k wens jullie nog veel plezier daar en wij kijken er naar uit naar jullie volgende verslag en geer als je het niet meer weet altijd van boven naar beneden werken en je hadnden op en neer bewegen groeten en een dikke zoen van jan en maaike

• 14 Maart 2010 - 21:56

Marco,Eline Kids :

Hee Wereldreizigers, weer een prachtig reisverslag!~Erg vermakelijk! Missen jullie onze buurtjes al? Of is de rust weer teruggekeerd? Jullie hebben in ieder geval nog genoeg te doen, te reizen.Veel Succes! en goede reis! Liefs vanuit de Ebstroom Marco en Eline en kus van Sven, Britt, Mats en Lynn xxxx

• 16 Maart 2010 - 18:18

5vijvers:

Ha Erica!

Hartelijk gefeliciteerd met je 23e verjaardag!

Groetjes van 5 vijvers

• 17 Maart 2010 - 22:09

Yvet:

Hoi Eer,

Van harte Gefeliciteerd met je verjaardag!
    We hopen dat je een leuke dag hebt en geniet nog even lekker van jullie mooie reis! :D

Groetjes aan jou en Gerard van ons allemaal!

Xx. Yvette

• 18 Maart 2010 - 15:54

Jan En Marjanne:

Hallo erica en gerard,
    Het is weer een prachtig reisverhaal.
    Leuk om te lezen.
    Erica van harte gefeliciteerd met je verjaardag namens alle Raven. HaRTELIJKE GOETEN EN VEEL PLEZIER MET DE VERDERE REIS

• 18 Maart 2010 - 22:17

Gijsbert:

Geer en Eer!!

Alles goed daar zo te lezen!! Al een hoop meegemaakt! Geer, sorry maar moet het toch even zeggen, we worden gewoon kampioen dit jaar... niet te geloven maar toch ;)

haha, geniet er nog van!

Ciao Ciao!

• 18 Maart 2010 - 22:18

Gijsbert:

En natuurlijk nog van harte gefeliciteerd! ;)

• 21 Maart 2010 - 12:15

Piet En Carla:

Ha die EerenGeer

Erica van harte gefeliciteerd met je 23e verjaardag. Een wat late reactie van ons. We zijn de laatste weken erg druk met het opknappen van de flat van Gerald en Marloes. We weten nu wat schilderwerk inhoudt!!!
    Nog een fijne tijd samen.
    Groetjes, Piet& Carla, Gerald & Marloes en Corinda & Albert-Jan

• 22 Maart 2010 - 04:52

Shir&luke:

Geer en Eer!!

Jullie hebben helemaal niet vermeld dat jullie niks van basketballen bakken!

Wij zijn nu in Adelaide. Leuke kleine stad waar trams en bussen in het centrum gratis zijn. Zo hoort het. Maar goed zoals ik al zei is het niet zo groot dus we wandelen (net weer een Angus burger bij de mac gegeten dus maar beter ook). Erg mooie route door de woestijn gereden. Gaaf hoor :) maar wel vet vet veel vliegen.
    Hebben jullie nog gemaild maar nog niet naar de bieb geweest zeker?
    Oja Eer... Nog van harte he!! Nog een appeltaart gebakken?;)

Xxxx

• 22 Maart 2010 - 16:14

Huig:

Hey colombus en co,

hier dan het langverwachte vervolg op mijn eerdere verhalen. Wees maar niet bang, alle rangen en standen komen aan bod en het weer niet, want dat is toch bagger, al begint het voorjaar af en toe wel lekker met een zonnetje.

Maar allereerst Erica nogmaals gefeliciteerd met je verjaardag. Je bent vast flink verwend door de Geer..? En hoe bevalt het gesettelde leventje? Even lekker ontspannen? Maar, ware columbussen als jullie zijn zullen jullie er wel naar uitkijken om nieuwe gronden te ontdekken en jullie reis te vervolgen? Eerst mango's en kokosnoten eten op fiji en dan weer het vliegtuig in richting amerika toch? Nou ik ben benieuw naar jullie verhalen en foto's uiteraard.

Met de rangen en standen beginnen we maar op sportpark de krom.
    Huig heeft intussen zijn eerste goal gemaakt voor katwijk. Niet in een oranje shirt, maar in een groene omdat de tegenstander alphia was en hun ook oranje shirt hebben. Toeval dat huigs eerste goal niet in het oranje is... het is bijna om bang van te worden... Het was trouwens wel een strafschop en geen echte goal dus eigenlijk... mijn jacht op eerherstel gaat dus onverminder verder in het shirt van katwijk 14.

Met je eigen (ex) team gaat het zover ik weet wel goed en het lijkt erop dat ze kampioen gaan worden.

Wat je vast ook wel verheugend vind is dat katwijk afgelopen zaterdag quick boys met een 2-1 pak op de broek terug naar nieuw zuid heeft gestuurd. Het was een rete spannende wedstrijd met gele en rode kaarten, een goede 1e helft van katwijk en een mindere 2e. Quickboys verdiende meer dan een verlies en scoorde ook, maar deze werd (onterecht) afgekeurd wegens buitenspel. Het was vreemd om voor het eerst in mijn leven aan de andere kant te staan tijdens deze wedstrijd maar ik vond het stiekem wel leuk dat kw won..

Dan gaan we naar de eredivisie waar twente zich ontpopt heeft als titelkandidaat nummer 1 met 4 en 5 punten voorsprong op psv en ajax. Feyenoord staat nogsteeds 4e en de competitie is wel klaar voor feyenoord.
    Wel staat feyenoord a.s. woensdag in de halve finale van de beker tegen nota bene fc twente! Ik ga erheen, samen met anja. We zitten achter het doel tussen het legioen dus dat zal anja leuk vinden gheghe:P.

Dat was hem dan alweer, ik hoop dat jullie blij zijn met het lang verwachte verhaal en dat het het sensatie stuk was als verwacht.

Veel plezier verder en tot horens!

Groeten van Huig xxx