The road trip part 1: East coast Australia - Reisverslag uit Cairns, Australië van Gerard & Erica Oever - WaarBenJij.nu The road trip part 1: East coast Australia - Reisverslag uit Cairns, Australië van Gerard & Erica Oever - WaarBenJij.nu

The road trip part 1: East coast Australia

Door: Erica

Blijf op de hoogte en volg Gerard & Erica

31 Januari 2010 | Australië, Cairns

The road trip part 1: East coast Australia

De vorige keer hebben we verteld over de aankomst van Kees en Gerda en ons verblijf in Brisbane. Ook over de zoo en het mooie weer op de Sunshine coast. Dit keer het vervolg van onze camperreis langs de oostkust van Australie.

We hadden het plan om in 1 keer door te scheuren naar Mackay. We hadden gehoord dat de omgeving van Cairns heel mooi was dus daar wilden we zo snel mogelijk naartoe. We verkeken ons echter gigantisch op de afstand en hadden na 6 uur rijden nog niet eens de helft van de afstand (750km) gehaald ( wat ook kwam doordat we onderweg nog even bij fraser island gingen kijken). We hadden nog even lekker een duikje genomen in de zee want dat was de laatste keer dat het kon. Geer en Neel wisselden elkaar achter het stuur af en na een lange tocht met onderweg bakkies bij de mac kwamen we aan in Bundaberg. We stonden daar op een rustig campinkje aan het strand. De enige bewoners hier leken de sandfly's. Dat betekende dus insmeren met een hele dikke laag bushman!!

De volgende morgen werd neel opgewekt door een huppelende kangaroe! Daar moest en zou hij natuurlijk een foto van hebben en dus rende hij vol moed het drassige veld in om een kiekje te maken. Helaas was de kangaroe hem te snel af en kwam hij teleurgesteld terug. Toen we hem beter bekeken zagen we ineens dat zijn hele lichaam vol met rode bultjes zat. Dat kon natuurlijk maar 1 ding betekenen: No bushman = Sandfly's!! Om 7 uur begonnen we weer aan de trip. Vandaag besloten we 8 uur door te rijden. Bij Mackay vonden we weer een leuke camping aan zee. Wel liepen er hier wat vreemde mensen rond die klokje rond bier drinken. Toen we gezellig met een kaarsje aan een wijntje zaten hoorden we ineens een onwijs kabaal. Het was al donker en toen w omhoog keken zagen we een gigantische zwerm vleermuizen. Het waren er echt duizenden en het duurde een half uur voor het einde in zicht was. Gelukkig hadden we nu wel genoeg tijd om wat plaatjes te schieten!!

De volgende dag vertrokken we richting de whitsundays. Het plan was om daar een bootje te huren en om de eilandjes heen te varen. Helaas mocht dit niet doorgaan om twee redenen. Ten eerste was de monsoon hier in queensland begonnen, dat betekende regen, regen en nog eens regen. Ten tweede werden we geteisterd door (alweer) een tyfoon, genaamd 'Olga' die onaangename windstoten veroorzaakte. Al met al konden onze mooie plannen niet doorgaan. Volgens Gerard trof zijn moeder schuld; zij had tenslotte de weergoden verzocht! Gelukkig kwam er zo nu en dan een zonnestraaltje tevoorschijn en konden we vanaf een viewpoint toch nog van de whitsundays genieten. Ook hebben we nog even de hippiemarkt bezocht en is Gerda door een hollander getekend. Al snel begon het weer te regenen dus zijn we maar weer gaan schuilen bij de mac... 's avonds nog even een duikje gedaan in het zwembad, daar zwemmen gelukkig geen kwallen en ander gevaarlijk spul. Het is echt ongelofelijk maar een van de gevaarlijkste jellyfish is de 'Irukandji', een kwalletje van 12mm!! Op bepaalde gebieden is de zee afgezet met netten, daar mag je wel zwemmen. De Irukandji komen echter zonder moeite de netten door, echt veilig is het dus niet. Er staan dan ook overal waarschuwingsborden met flessen azijn.

Omdat we het hier wel weer gezien hadden zijn we de volgende morgen doorgereden naar Townsville. Ook dit was een erg gezellig plaatsje, wel benauwd maar de zon scheen. De volgende dag wilden we dus naar Magnetic island gaan en daar scootertjes huren. Maar weer hadden we pech; die nacht vielen de buien uit de hemel en stroomden de wegen over. En dus zijn we die ochtend toch weer in de mac verdaagt om op te drogen. Terwijl Neel mopperde 'hier zakt mn brouk vanaf', werkten we ons 100e bakje van de mac naar binnen. Uiteindelijk zijn we in het omniversum verdaagt, wat wel heel leuk was en zo hebben we toch nog wat van het rif gezien ;). Ook zijn we naar het viewpoint gereden op een hoge berg. 's avonds klaarde het gelukkig op en konden we lekker met ons 4liter pak wijn op de boulevard zitten. Die nacht was het weer heel erg benauwd, erg lekker hebben we niet geslapen.

De laatste trip naar Cairns ging beginnen. Alles was nat en dus gingen we met een vochtige en stinkende camper op weg. De rit was erg mooi met veel bergen en jungle (afwisselender dan we gewend zijn in Australie). En in Cairns vonden we een leuke camping. Dit keer hadden we geen zin om in de camper en in de tent te slapen dus hebben we voor de laatste 5 nachtjes lekker een bungalowtje gehuurd! wat was het heerlijk om weer droog te slapen. Al was er al snel weer een probleem; de airco. Die eerste nacht wisselden de temperaturen van 30 naar 18 graden en de volgende morgen waren er vehitte discussies over wie er aan de afstandbediening had gezeten. Dit ging nog 2 nachten door en de 4e nacht waren we het er eindelijk over eens wat de gewenste temperatuur was. In Cairns hebben we ons in ieder geval prima vermaakt, het is een erg leuk plaatsje. We zijn naar de lagoon geweest (een groot gratis zwembad aan zee) en hebben de omgeving verkend. In Kuranda hebben we een jungle tocht gedaan en zijn we naar de Barron watervallen geweest. De weg naar Port Douglas was echt geweldig mooi; door het regenwoud langs de oceaan. En in de crystal cascades hebben we nog lekker even gewommen.

Gisteravond was onze laatste avond in Australie en zijn we lekker uiteten geweest. Daarna zijn we nog even naar de nightmarket geweest om souvernirtjes te kopen. Vanmorgen hebben we ons helemaal gereed gemaakt voor de vliegreis naar Nieuw Zeeland, waar Jan en Dirk ons opwachten. We balen ervan dat we niet hebben kunnen duiken in het Great Barrier reef, maar hopelijk is er meer heil voor ons in het land van de lange witte wolk....

De foto' s zijn weer te vinden op http://picasaweb.google.com/eerengeer

En nog een mededeling van Kees en Gerda:
 'We verlaten zonnig/nat/tropisch maar toch wel lekker warm Australie en hopen jan en dirk te zien.'

• 31 Januari 2010 - 08:31

PaDick:

Beste GeerenEerendeRest,

Australie zit er ook al weer op, op naar Nieuw Zeeland! Een heel goede reis toegewenst!! Hopelijk word je daar niet ontvangen door sandflies, kwalletjes en uitlopers van orkanen. Het is er niet zo warm, maar de vooruitzichten zijn goed!! Hier was gisteren alles weer wit van de sneeuw, het houdt maar niet op. Verder alles zijn gangetje. O ja, Geer, AZ heeft weer verloren.... Katwijk niet, alles was afgelast!
    De groeten van je vader.

• 31 Januari 2010 - 11:20

Erik En Herma:

Mis ik nu de nieuwe foto's of ligt dit aan mij?? Gerda....Sara zit je op de hielen!! Heb je haar al gezien?? Kijken weer uit naar de avonturen in nieuw zeeland xx

• 31 Januari 2010 - 14:02

Ouwe Wijven Club:

He Gerda,

je kan wel vluchten lieve meid,
    maar 50 wordt je, das een feit.
    wij denken aan je dat zie je hier,
    een fijne verjaardag en nog veel plezier.

groetjes van de ouwe wijven club.

• 01 Februari 2010 - 16:18

Anneke:

Nou Ger alvast van harte gefeliciteerd met je 50 ste verjaardag op 3 febr.Inmiddels zijn jullie toch al in nieuw zeeland.Jammer dat het weer in australie wat regenachtig was, je moet maar zo denken beter als in katwijk, hier wisselen hagel en sneeuwbuien elkaar af.Hartelijke groetjes van de Schie s

• 02 Februari 2010 - 17:08

Martha Adrie:

nou Gerda je hebt het voor mekaar je hebt altyd gezeg ik vier mn 50ste jaar in nieuw zeeland en dat is je gelukt van harte gefeliciteerd.
    jammer van de regen in australie,maar jullie hebben het vast harstikke leuk,neem een lekker wijntje op je verjaardag4 liter kannetje,dan nemen wij er ook een .

• 02 Februari 2010 - 22:29

AnjaenDick:

Hallo Gerda,

hier ben je op dit moment nog geen 50, maar daar bij jullie wel!! Van harte gefeliciteerd, en een heel plezierige dag toegewenst met de rest.

Anja en Dick

• 03 Februari 2010 - 08:02

Uranus:

Happy birthday!!! saraaaaaaa

helaas: je staat niet in de kattukse post ;)

• 03 Februari 2010 - 15:01

Janneke:

Gerda, Van Harte Gefeliciteerd met je 50 ste verjaardag!
    PROOST EN GENIET ERVAN!

Groetjes uit een zonnig Katwijk.

• 03 Februari 2010 - 17:13

De Oevers :

lieve Gerritje gefeliciteerd met je 50ste verjaardag en welkom tot de club van Sara. Dit is de derde keer dat ik dit bericht maak er zijn ergens computer problemen.
    Jullie zitten nu saampjes in Nieuw Zeeland en hopelijk in een betere mobiel home dan jullie hadden in Australië. Niet zeuren want jullie zitten in de zon en wij in chagerijnig grijs weer, ik word hier niet vrolijk van. Nou mensen geniet van het mooie weer en van het mooie land aan de andere kant van de wereldbol, een prettige verjaardag en neem een lekker wijntje dat heb je verdient na 50 jaar.

• 03 Februari 2010 - 20:06

Pumpkin:

gefeliciteerd moeders!! XXX. morgen bellen we!!

• 04 Februari 2010 - 07:13

Jet:

Hoi!

Wij zijn inmiddels al weer ruim een week terug, maar ik volg jullie verhalen weer hoor! Ik zag op je hyve een foto die verdacht veel op een foto van ons leek (de grootste kauri boom op aarde in het noorden van NZ!!!). Mooi daar hè?! Toch blijft het zuidereiland favoriet.
    Geniet ervan!
    X

• 06 Februari 2010 - 09:37

De Oevers:

Geer jij ook van harte gefeliciteerd met je .... verjaardag en heel veel plezier met jouw Eer, je vrienden en natuurlijk lekker genieten van het mooie weer.

• 07 Februari 2010 - 15:19

Rosanne:

Hey Eer en Geer!
    Net een berichtje achtergelaten, maar hij komt niet in beeld. Dus misschien staat hij er straks twee keer ;)

Net jullie reisverhaal en foto's bekeken. Heerlijk hoor die zomerjurkjes en strandfoto's. Eer mijn surfchick en Geer de surfdude! Kan ik een surflesje bij jullie boeken van de zomer?
    Gezellig ook met al die katwijkers! Als ik een sponsor had, had het ook niet erg om langs te komen naar Nieuw Zeeland.
    Maar, ik vertrek vanavond ook naar buitenland :D Morgen gaat mijn stageperiode beginnen.
    Geer, van harte gefelicteerd nog met je verjaardag!
    Dikke kus Roos