De frambozentuin - Reisverslag uit Silvan, Australië van Gerard & Erica Oever - WaarBenJij.nu De frambozentuin - Reisverslag uit Silvan, Australië van Gerard & Erica Oever - WaarBenJij.nu

De frambozentuin

Door: Erica

Blijf op de hoogte en volg Gerard & Erica

08 December 2009 | Australië, Silvan

Hallo!! Allemaal een leuke sinterklaas gehad?? Hier is weer een update van onze reis en van onze sinterklaasavond!!  Laten we beginnen met waar we gebleven waren... En als jullie mochten denken dat we lekker vakantie aan het vieren zijn dan hebben jullie het helemaal mis!

Een week geleden zijn we van Sydney naar Orange vertrokken om werk te zoeken. Toen we daar aankwamen bleken er geen hostels te zijn dus hebben we een duur nachtje in een hotelletje geslapen. De volgende dag zijn we op zoek gegaan naar een camping en hebben we meteen wat campingspullen gekocht. We hebben ons meteen ingeschreven bij een uitzendbureau en hebben zelf ook nog wat nummers gebeld. Nu was het alleen nog afwachten tot we ergens werden aangenomen.  De eerste nacht in de tent was echt heel erg koud, 7 graden. Het verschil tussen dag en nacht is echt zo groot, het lijkt wel de woestijn! Dinsdag zijn we naar het dorp gelopen, wat echt heel ver was, om boodschappen te doen en even op Internet te gaan (lang leve de Mac!). Eer we terug waren op de camping was het al bijna avond! Samen met heel veel andere backpackers moesten we een inimini keukentje delen, dat was wel even lastig. De volgende dag hebben we dus maar lekker smiddags warm  gegeten. Woensdag waren we nog steeds niet terug gebeld dus belden we maar een nummer in Melbourne, hopelijk hadden we daar meer geluk! En ja hoor, we konden meteen terecht bij een raspberryfarm!! Het enige probleem was, hoe moesten we daar komen?? Na een groot onderzoek waren we erachter hoe we zo snel en goedkoop mogelijk in melbourne konden komen. We konden alleen pas vrijdag vertrekken, dus hadden we donderdag nog lekker een dagje vrij. Toch hadden we het nog best druk met alle voorbereidingen dus konden we alleen smiddags nog een paar uurtjes in het zonnetje liggen. Vrijdagochtend ging de wekker om 7 uur en moesten we snel de tent afbreken en alle spullen inpakken. We hebben alles in een winkelwagentje gegooid en zijn daarmee naar het station gelopen.

Om 9 uur vertrok de bus, en de regels waren strak. We mochten niet drinken en geer zijn handbagage moest in de bagageruimte. Na 3 uur kwamen we bij het volgende station aan en de trein zou over 10 minuten vertrekken. Dus ging geer nog even een bakje koffie halen, maar toen kwam de trein al. De koffie liet hij achter maar gelukkig kwam de bediener het brengen. Het was nu nog 6 uur te gaan naar Melbourne. Daar kwamen we om7 uur aan. Toen moesten we nog een uur met de metro naar Lilydale en daar werden we opgepikt door Pam (tante Corrie), onze nieuwe bazin. Ze vetelde dat het erg hectisch was op de farm omdat Jeremy (ome Arres) haar man die dag was gevallen en zijn knieschijf had gebroken.

We kwamen in het donker op de farm aan en kregen onze eigen bassie & adriaan caravan, super!! We hadden een heerlijk warm en zacht bedje. De volgende morgen begonnen we om half 9 met werken. We zijn met zn 15en; 4 duitsers, 4 fransen, 2 chinezen, 1 uit papua-guinea en nog 2 Hollandse meisjes. Omdat we nieuw waren moesten we beginnen met schoonmaken; de schuur, de wc's en de douches. Daarna mochten we stickers plakken op de doosjes. Smiddags moest eer rode bessen plukken en geer frambozen. Er zijn iets van 10 verschillende soorten frambozen en de namen moeten we nog leren kennen. Rond 5 uur waren we klaar en toen moesten we boodschappen gaan doen want we hadden helemaal niets meer. Met een ouwenelenbak gingen we naar het dorpje. Geer wist alleen niet zo goed om te gaan met de koppelingen dus kwam Pam hem even les geven. Met een goed gevulde boodschappenwagen kwamen we terug op de farm en konden we lekker gaan koken. We delen een keuken en een woonkamer met zn allen en het is best gezellig. We hoeven voor het onderdak ook niets te betalen dus dat is super. De volgende dag moesten we om 8 uur beginnen en moesten we de hele dag frambozen plukken. het is best geinig werk maar we beginnen wel over frambozen te dromen. Het is ook best zwaar, we maken lange dagen en moeten 7 dagen per week werken. We zijn alleen vrij als het regent (zoals nu). Er is alleen niet zo heel veel te doen want we zitten in the middle of nowhere. Oja mam, we hebben gister Haagse Blof gemaakt van frambozen, echt heerlijk ;) en sinterklaas hebben we niet gevierd, maar we gaan binnenkort wel een kerstboompje kopen ;).

Op de site van het bedrijf kunnen jullie zien waar we werken www.raspberries.com.au en natuurlijk staan de foto's weer op        http://picasaweb.google.com/eerengeer

Groetjes xxx eer & geer

• 08 December 2009 - 08:42

Anneke Ravensbergen:

Hallo framboosjes:)
    vakantie vieren voorbij dan en keihard aan de slag..pff!
    Ti's net als met bollenpellen, zo eentonig dat je er wel over gaat dromen ja, maar schattig wel over die rood roze vruchtjes haha
    Super dat jullie een job en gratis onderdak hebben!

Hebben jullie al een iPhone geshopt? Kan 'm jullie aanraden en je kan er ook op skypen!

Nou lieve Geer en Eer, wekse weer, succes in de framboosjes en slaap lekker in jullie Bassie en Adriaan caravan:)
    Ik vertrek morgen voor mijn 1 weekse wereldreis naar Mexico;) Even 13 uur vliegen maar dan lekker genieten van luxe in de zon:)

Dikke kus An

• 08 December 2009 - 08:54

Annelies:

Hallo harde werkers!

Sint was jullie niet vergeten,
    hij zag van een afstand jullie aan het keten.

Wat een lol en belevenissen,
    daar aan de andere kant in de wildernissen!

Lekker ver weg van het sombere Katwijk,
    jullie zijn echt de koning te rijk!

Nu even minder tijd om vakantie te vieren,
    maar straks dan weer wel meer geld om aan een mooi strandje te kunnen bieren! ;)

Frambozen hier, frambozen daar..
    nog even volhouden dan is het werken straks klaar!

Sint gaat er uit, de kerstboom halen we binnen,
    dichtpiet is klaar en weet niets meer te verzinnen ;)

Groetjes!

• 08 December 2009 - 09:21

Dirk Kneet:

Hallo daar!

Nou..., nou.., wat een verhalen weer zeg! Frambozen plukkers ha.. ha... Maarja..., jullie hebben in ieder geval werk.

Geer rijdt zeker net zo goed in die auto daar als in die trekker op strand! ha.. ha...

Sinterklaas is bij mij ook niet langs geweest hoor?? Het enige wat ik vondt in me schoen was een aangevreten peen van Americo! (paard van sinterklaas) Dus dat geeft niks dat jullie niet hebben gevierd! ha.. ha...

Hier gaat alles z'n gangetje hoor? Ben dit weekeind met die gasten allemaal naar de Kempervenne geweest!! Dick,Ruud,Thom,Mart,Kees,Willem enz. Met 12 man waren we. Was echt super gezellig heb nog buikpijn van het lachen.

Weet niet veel meer te vertellen Geer/Eer! Zou zeggen'' werkse en zorg dat jullie een paar centen verdienen zodat jullie erna weer van kunnen genieten!

Gr,liefs Dirk Kneet

• 08 December 2009 - 20:42

Ouwe Neel:

we zaten te wachten op de sunterklaas,
    maar helaas.
    na uren turen gingen ze voorbij en gingen naar de buren.Nelis had alles voor de deur gezet,en voelde zich Piet met een andere pet.Daar kon de deur niet open na meerdere keren lopen.
    Einde gedicht.
    Toen kwam de kertboom
    JOJOhoo wat een droom
    Die hangt vol met ballen,
    waar ik echt niet op ga vallen.Morgen worden de de ballen weer rood,nou geef mij maar een droog sneetje brood!
    Maar als het boompje is vergaan,
    komen wij eraan !!!
    Hee Geereneer,
    Augustus 2010 is het weer bramen zoek tijd in Katwijk eo.
    Voor jullie(ervaren frambozers)heb ik de zoukertjes alvast voor de dag gehaald.

Meer serieuze onzin volgt.
    Hou het gezond en een goeie tijd.

groeten ebstroom

• 10 December 2009 - 10:54

Oma Poes:

leuk reisverslag een hele ervaring in de frambozen tuin wel beter weer dan hier nog veel reis plezier van oma en opa poes en gr uit de keuken van vv katwijk

• 10 December 2009 - 14:08

he fruitduifjes,

Hoe gaat het er mee, is het lastig om een werkritme op te bouwen?na al dat gereis?

Maar misschien is het ook wel lekker om een poosje op dezelfde plek te blijven na al de onrust van...het steeds onderweg zijn....

En de kas moet natuurlijk ook weer aangevuld worden!!!

Het ziet er heerlijk zomers uit op de fotos,de stranden zijn overvol en een strak blauwe lucht.(zijn er nog die werken?)

Hier in de ebstroom staat de kerstboom al ik ben nog nooit zo vroeg geweest,maar de dagen zijn zo kort en donker dat je behoefte krijgt aan licht,je vader probeerde nog te protesteren,maar kreeg geen bijval ha ha.

De temperatuur is goed hoor,de nachttemperatuur is ook rond de 7a8 graden.

Anja was bas en ina tegengekomen en wim gaat ook naar australie naar adelaide,dus je zal hem niet tegen komen en kikivb die bij jullie op de site staat is een zus van bas,(ook toevallig).

Ellen vd toorn en foppe hebben een huis gekocht in de kuyperstraat

En nog wat je heb toch geen heimwee he als je in andere mensen je fam
    gaat herkennen.!!!!!

nou hardwerkende fruitduifjes,ik kap er mee tot horens.....

groten uit de ebstroom

• 10 December 2009 - 19:55

Huig :

Hey,
    Zo te zien gaat het nogsteeds goed met jullie. Enkel dat gerard een hoop verband om zijn benen had zitten? (zag ik op een foto). Lekker weer zeg daar, egt top dat jullie de winter hier is overslaan, dat is vast goed voor je humeur. Sydney ziet er egt gaaf uit, grote stad! Durven jullie te zwemmen dan daar op het strand? Ik zou 7 kleuren poepen als ik daar het water in zou gaan! Maarja, ik kijk vast te veel naar discovery...
    Ook een gek idee dat jullie straks kerst vieren in de 25 graden ipv koud,wind en regen(of sneeuw).
    ik zal nog wat nieuws doorgeven voor het geval jullie dat leuk vinden:

vv Katwijk heeft zich in de middenmoot genesteld. De topklasse is niet haalbaar tenzij er snel veel punten worden gepakt. De derby met quick boys werd twee weken terug afgelast, een nieuwe datum voor de moeder der derby's is er nog niet.
    Rijnsburg daarin tegen lijkt de topklasse wel te halen... meer wil ik daar niet over kwijt...

Met Huig gaat het goed op de krom. Hij speelt bijna wekelijks grandioos maar heeft een moeite met het maken van goals. Sterker nog, hij staat nog op nul. Elke wee kkrijgt hij wel een kans, maar telkens verpruts hij het op een of andere manier. Net alsof hij van een blauw-witte kracht niet mag scoren. Maar na de wedstrijd zitten we lekker lang in de kantine en is alles weer vergeten. Mits we gewonnen hebben uiteraard.

eredivisie nieuws dan. Het zal gerard blij maken dat twente nogsteeds aan kop staat. Boven psv en ajax die op enkele punten volgen. Feyenoord lijkt de 4e plaats vast te houden.
    az is intussen uitgeschakeld voor de championsleague, en uefa cup, ze werken slechts 4e in de poule. in de competitie staat az op de 7e plaats geloof ik. Dus geer, dan ben je vannaf nu vast en zeker voor twente he!?

Dan was het dan wel dacht ik zo. Veel plezier met het werk bij de frambozenboer, lekker zweten en de brandende australische zon! Even vlammen (letterlijk) en straks weer lekker verder met jullie trip.
    Het gaat jullie goed!
    Groeten van Huig (teun)

Ohja! ik zag net op een landkaartje op deze site een dorpje/stad staan die hugh heet? Vet zeg dat ze zelfs aan de andere kant van de wereld dingen naar mij vernoemen!

over en uit.

• 12 December 2009 - 16:35

Sven Ravensbergen:

Hoi geer en eer,
    Hier een berichtje van je buurjongentje
    Ik schrijf dit bericht op mijn nieuwe breedbeeld
    laptop.
    Ik zit naast je vader en ik heb net de kachel aangestoken. kikke joh!!
    Mijn vader is naar het voetbalveld
    Daar spelen ze Rijnsburg v.s.Quick-Boys.
    De stand is 2-3 voor Quick-boys.
    Katwijk v.s. Scheveningen
    De stand daarvan is 1-2 voor Scheveningen.
    Dus mijn vader zal blij zijn!
    Dit was mijn eerste berichtje op mijn nieuwe laptop naar jullie.
    Er komen (hopelijk) meer berichtjes.

Groetjes van Sven

• 13 December 2009 - 19:06

Moeder Poes:

Ha vakantiegangers of moet ik zeggen werkpaarden.Jullie hebben een strak schema zeg.Maar wat geld in de knip is wel handig natuurlijk. Raar idee hoor bij ons al vroeg donker en koud,overal brandt de kerstverlichting ook wel gezellig hoor, en jullie vieren kerst in de warmte' Voor onze Jan en Dirk schiet het ook al weer op geweldig zo n reis naar de andere kant van de wereld. Nou plukse prettige feestdagen groetjes de fam Poes

• 17 December 2009 - 10:47

Annelies:

Sneeuwnieuws: de eerste centimeter is gevallen!!!
    toch een witte kerst...?

• 20 December 2009 - 13:54

he,geer en eer.

nou je zal het al wel gehoord hebben,het is hier koud!!!!! het is niet te geloven dachten we alles mis te lopen(wat vorst en sneeuw betreft).

Maar wat gebeurd er zitten we volop in de vorst en sneeuw!!!!!dit heb ik in geen jaren meer zo meegemaakt....

Ben donderdag naar de boerenkoolavond op kw veld geweest,heb BOON en GERRIT gesproken ze beginnen je nou te missen hoor...

En een speciaal verzoek van BOON hij zou het heeel erg leuk vinden als je half april weer terug zou komen.....

Ik moet vanavond werken dus dat wordt gibberen en glieren met je auto ha ha ik doe voorzichtig hoor,je auto ziet er niet uit van de snotsneeuw,aankomende week wordt ie gekeurd je hoort wel van de kosten..

Heb jij ons fototoestel meegenomen??

nou de groetjes uit de ebstroom,,zondag 20 december 2009.brrrrrr.

ps, je vader heeft net een mooi mannetje op een stoel gemaakt van sneeuw, het zou zo een beeltje kunnen zijn van een kunstenaar.... hij heeft talent hoor... en hij is lekker bezig,je hoort um niet ha ha ha...... de kunstenaar zelf vindt het meer op een vrouwtje lijken met een monkje om,en is nog niet tevreden gaat weer naar buiten om de benen dikker te maken...

ik kap doooeeeeii

• 20 December 2009 - 14:08

vervolg....

het kunstwerk is veranderd de benen zijn afgebroken..drama....er wordt nu een oud omaatje gemaakt met een lange jurk aan,nog steeds is ie niet tevreden en worden er klompen aan gemaakt..

Geer als je thuis zou wezen zou je dubbel liggen van het lachen....

Hij is helemaal in de ban van zijn kunstwerk...

Je ziet geen kind buiten,en vader is buiten aan het beeldhouwen...

• 20 December 2009 - 19:02

Uranus:

om even op het verhaal van hierboven in te haken: check je hyves eer, foto s van t mooie witte katwijk ;)
    morgen vertrekken we richting parijs, als we aankomen!