Over de Mekong naar Thailand - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Gerard & Erica Oever - WaarBenJij.nu Over de Mekong naar Thailand - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Gerard & Erica Oever - WaarBenJij.nu

Over de Mekong naar Thailand

Door: Erica

Blijf op de hoogte en volg Gerard & Erica

13 Oktober 2009 | Thailand, Chiang Mai

Vanaf VangVieng zijn we met de bus doorgereden naar Luang Prabang, de voormalige hoofdstad van Laos. We dachten dat deze reis zo'n 4uur zou gaan duren, maar het bleek iets langer te zijn, na 6 uur kwamen we pas aan. Maar de tocht door de bergen was zeker de moeite waard. Luang Prabang is een erg mooie stad aan de Mekong met een Franse stijl. Op straat zie je veel monniken in oranje gewaden lopen, vaak zijn het nog maar kleine jongens. We hebben hier ook een tempel bezocht, daar was net een dienst bezig. Alle monniken zaten op hun knieen en waren aan het zingen. De tuin werd helemaal versierd door de monniken met allemaal lampen. De volgende dag hebben we fietsen gehuurd. In de buurt waren twee watervallen, de een 1km en de ander 26km van de stad. We besloten om naar de dichtstbijzijnde te fietsen. Toen we daar aankwamen kwam er een man naar ons toe die zei dat we 5 kip moesten betalen. We vonden dat echt onzin voor zo'n klein watervalletje en vroegen of hij hem soms gemaakt had. Hij werd behoorlijk boos en begon ons uit te schelden voor 'bad Dutch people'. We zijn dus maar weer weggegaan, op weg naar de andere waterval. Dat bleek echter wel een hele zware tocht te zijn door de bergen dus hebben we snel afgehaakt en zijn we teruggefietst naar de stad. Langs de rivier waren allemaal leuke restaurantjes dus daar hebben we lekker even wat gedronken. 's avonds werd er feest gevierd vanwege de volle maan. Vuurwerk werd afgestoken, lampjes gingen de lucht in en er was een optocht met allemaal in elkaar geknutselde bootjes. Het leek net oud & nieuw. De volgende morgen moesten we snel ontbijten, om half 8 moesten we bij de boot zijn, maar we vertrokken pas om half 9. Het was een mooie tocht over de Mekong door de bergen, onderweg kwamen we allemaal dorpjes met houten huisjes tegen. Na 10 uur varen kwamen we in het donker in een klein plaatsje aan. Daar moesten we op zoek naar een slaapplaats maar die was snel gevonden. De kamer die ze ons voor 2euro lieten zien was niet al te best want we zagen alle soorten insecten vliegen en kruipen. Voor 1euro meer hebben we dus maar een andere kamer genomen.

De volgende morgen moesten we we weer vroeg vertrekken met de boot, op weg naar de grens van Thailand. We hadden alleen nog maar 200.000 kip op zak, en dat was net genoeg om de tickets de betalen. Dus gingen we proberen om wat contante eurootjes te wisselen maar dat kon alleen tegen een hele slechte koers in dit plaatsje omdat er geen bank was. We hebben maar besloten om in het volgende plaatsje te gaan wisselen en dat betekende dat we deze dag moesten verhongeren. Gelukkig hadden we nog wel een fles water, dus we zouden het in ieder geval overleven ;) Na 10uur kwamen we aan in Huay Xai en gingen we op zoek naar een bank. Die waren echter allemaal gesloten en dus moesten we 2km lopen naar de eerstvolgende pinautomaat. Eindelijk hadden we weer kippen en konden we lekker gaan eten. Eer at zoveel dat ze plotseling heel erg ziek en duizelig werd. Voor Geer een taxi had geregeld stonden er al zes spleetogen om ons heen. Ze waren heel erg vriendelijk en behulpzaam en brachten ons meteen met de auto naar ons hotel. Wat een geweldige mensen! De volgende morgen was het weer mooi weer, en eer weer de oude. Dus gingen we eerst naar de bank om euros te wisselen voor bath [thais geld], en dan over de grens proberen te komen. Dat lukte alleen als geer zn blouse even aan deed, want blote buiken accepteren ze in openbare gebouwen niet.

(http://picasaweb.google.com/eerengeer/Laos#)

In thailand aangekomen werden we eerst nog gececkt voor de mexicaanse griep, maar dat hadden we gelukkig niet. We gingen gelijk naar Chang Rai, een leuk plaatje met night market en lekker eten. Er was van alles te koop van kleren tot honden, dus eer zag dat wel zitten lekker [lekker shoppen]. De laatste dagen waren behoorlijk intensief dus besloten we om lekker een dagje te chillen. We zaten bij een heel leuk guesthouse met een zwembad dus dat kwam mooi uit. Er waren ook nog 2 andere Nederlanders die op weg waren naar China. Voor de volgende dag gingen we een tripje boeken en we kregen al meteen een voorproefje; bambooworms eten. Moet zeggen dat het niet eens zo verkeerd is! De volgende dag begon de trip om 09:30 en moesten we eerst een uur varen naar het olifantenkamp. Daar aangekomen kwamen ze meteen met een grote slang op ons af. Nick & Simon waren hier ook met de slang op de foto geweest dus moesten wij ook! Hij probeerde de hele tijd kusjes te geven maar daar waren we niet zo van gediend. Daarna mochten we op de olifanten klimmen en begon een lange tocht door de jungle.Geer mocht zelfs op zn nek zitten ;) Het was echt ontzettend leuk en op het eind mochten we ze voeren met bananen en mais. Een olifant kon zelfs truukjes doen, met zijn slurf zette hij zo een hoedje op je hoofd. Vervolgens begon de wandeltocht door de jungle. Het begon allemaal makkelijk en met mooi weer, later werd het flink klimmen en begon het hard te onweren. Dat maakte het allemaal wel extra spannend en gaaf! Kuan, onze reisleider wist ontzettend veel van de natuur. Iedere keer kwam hij weer met een beetje of met een plantje wat je kon eten. Onderweg kwamen we allemaal bergdorpjes tegen, waar de mensen nog heel primitief leven. Bij het laatste dorpje gingen we uitrusten en kregen we in een houten hutje thee. Het was hier zo mooi! Het was nog een eindje lopen naar het eindpunt en het begon al schemerig te worden dus we moesten flink doorstappen. Door de regen was alles zo modderig en glad geworden dat Eer het tempo niet meer bij kon houden. We moesten iedere keer wachten op die stuntelende Eer die helemaal bruin was van de modder. Het werd donkerder en donkerder en iedere keer hoorden we een klap, daar ging eer weer :p Gelukkig kwamen we allemaal weer levend aan bij het hotel, het was een super leuke dag!

De volgende morgen hebben we nog even een duikje genomen in het zwembad en daarna was het tijd om door te gaan naar de volgende plaats; Chiang Mai. Bij het busstation hoorden we dat alle bussen al volgeboekt waren en dat er pas over 6 uur plek voor ons was. Daar hadden we geen zin in dus besloten we om naar Payao te gaan, een plaatsje halverwege. Daar voelden we ons echt de enige westerlingen, het was er helemaal niet toeristisch. Een restaurantje was er dan ook niet te vinden, dus aten we wat de locals ook eten; van de straat. Het was echt verrukkelijk en Eer mocht zelfs helpen bij het bereiden van haar eigen bananenpannekoek. De dag daarna moesten we om half 12 bij de bus zijn, tenminste dat dachten we. Toen we daar om 11uur aankwamen dat onze bus een half uur geleden al vertrokken was. Gelukkig waren de THai weer erg behulpzaam en moesten we een uurtje wachten op de volgende bus. Eindelijk konden we dan naar Chiang Mai! Vandaag gaan we hier de omgeving verkennen met een scooter. En omdat het eten hier zo heerlijk is gaan we morgen een Thaise kookcursus volgen ;) Morgenavond vertrekken we naar Bangkok en daarna is het tijd voor de zuidelijke eilandjes ;)
jullie horen snel weer van ons!!

(http://picasaweb.google.com/eerengeer/Thailand#)

• 13 Oktober 2009 - 10:01

Gerda:

he geereneer,wat geniet ik weer.
    Jullie verhalen en fotos zijn geweldig, wat jullie in die "vier weken", gezien en gedaan hebben heb ik nog in geen 49 jaar meegemaakt. (Maar je kan ook niet alles hebben in het leven).
    Ben blij weer van jullie gehoord te hebben.Goeie reis verder, en neem ook je rust,anders gaat de vermoeidheid toeslaan, en wordt je ziek. gr uit de ebstroom....

• 13 Oktober 2009 - 13:46

Karin:

Heeeej Geer en Eer,
    Wat klinkt dat allemaal fantastisch zeg, ik krijg helemaal zin in mijn eigen reis door jullie verhalen.
    Echt super wat jullie nu allemaal al gedaan en gezien hebben.
    Wij hebben door jullie verhalen toch ook besloten om eerst naar Viëtnam te gaan en maleisië te skippen.
    Echt super mooie foto's ook!!!

Ik blijf jullie volgen ;) Geniet ervan!

• 13 Oktober 2009 - 17:55

Klaafje:

hey globetrotters!
    Wat een belevenissen, ik zou het allemaal niet aandurven met die enge insecten en dat vervoer! al is het hier af en toe niet veel beter ;-) Het ziet er wel echt superchill uit allemaal zeg, mooie foto's! Dat olifant rijden is vet zeg, dat wil ik ook nog doen als ik de kans krijg! Het doet me echt deugd dat jullie een kookcursus gaan doen, dan kan je het thuis nog eens namaken eer op een meidenavondje :-) Ik ben benieuwd naar Bangkok en de eilanden!xx mar

• 13 Oktober 2009 - 19:14

Mariel:

Hello lovely couple!

Klinkt top allemaal! Blijven genieten!

Liefs, Mariel & Fedor

• 13 Oktober 2009 - 21:10

Vader Dick:

Hoi bad Dutch people,

hoe moet dat gaan over 7 maanden als jullie weer terug zijn?. Als je op een krakkemige fiets zit tussen het razende verkeer, in plaats van op een olifant in een prachtige omgeving.... En wanneer je in Euro's moet betalen, in plaats van kippetjes... En wanneer je kippetjes eet, in plaats van bambooworms... Maar hier rijden de bussen wel meer op tijd!! Blijf genieten van jullie fantastische avontuur!!

Je vader.

• 14 Oktober 2009 - 19:05

Anja.:

Hoi geer en eer,Wat maken jullie toch veel mee in zon korte tijd.
    En dan die slangen hoe durven jullie.
    geniet er maar volop van maar zorg inderdaad ook voor wat rust.
    groetjes ma

• 14 Oktober 2009 - 19:50

Ouwe Nelis:

I have read your trip .
    Its very funny and exciting.The photo.s are
    amazing.
    I can see that you have a lot off pleasure.
    Keep het zooitje healthy
    and keep your feets dry.
    Please send every week sms
    Campervan in australie is in behandeling.
    Jullie mogen hem ophalen.
    Datum horen jullie nog.

Doei en tot ziens .
    ook van je moeder

• 18 Oktober 2009 - 11:59

Rosanne:

Geer en Eer,
    Van Laos naar Thailand gegaan zie ik. Wat een prachtige foto's weer zeg!
    Mooi gezicht he, al die monniken die eten inzamelen op de vroege ochtend.
    Chang Mai en Chang Rai, prachtig daar in de jungle. De night market in Chang Rai en het olifant rijden in Chang Mai komen me bekend voor. Gelukkig mocht ik de bamboowormen wel overslaan.
    Bangkok, een hele natuurschok met 12 miljoen mensen en 4.5 miljoen auto's! Schaf maar vast een mondkapje aan ;) Wel prachtige bezienswaardigheden.
    De Thailand Tallest Tower (sky hotel), Grand Palace, Wat Arun (tempel van Cambodjaanse stijl), What Po (27 meter breed beeld)
    Geniet ervan in Bangkok en veel plezier op de mooie zuidelijke eilandjes.

Gisteren met Lennard een drankje op jullie mooie reis gedronken in de Bock!

Kus Roos

• 18 Oktober 2009 - 19:48

Dennis Eshof:

Hoi Geer en Eer!

Wat een fantastische verhalen en prachtige foto's. Elke keer weer genieten als ik zie dat jullie weer wat op de site hebben gezet!

Have fun en geniet ervan!

• 19 Oktober 2009 - 10:46

Anja:

ha geer en eer,
    huig heb nu eindelijk zijn rijbewijs hoor, er zit toch al een deuk in je auto dus je zal het vast niet merken dat huig erin heb gereden strak.
    en oohja geer hier zal je vast weer smakelijk om moeten lachen,..onze vader heeft weer mijn (goeie dure) broek aan gehad, maar deze keer naar terwijl die aan het werk was!:S
    met jullie zal het vast nog goed gaan! succes en veel plezier weer.
    groetjes xxx

• 05 November 2009 - 13:41

Jan En Marjanne:

Beste nicht en neef,
    Wat een prachtige reis maken jullie zeg. Wat een mooie levenservaringen doen jullie op. We wensen jullie nog heel veel plezier toe Veel liefs Ome Jan en Tante Marjanne